lennta skrev:gnestakalle skrev:Händer detta även vid full tank eller händer det under halv tank? Om du har 2 pumpar så kan det vara tankpumpen som strular.
Mvh GK
händer nog vid både och även under halv och vid full sist hadde jag nog inte mer än 10 liter för bensin lampan lös när den bara la av mens vi körde fick vänta en stund sen funkade bilen hela dan utan problem va helt säker på att det var bensin relät så det är bytt men det är något annat mekar allt med bilen själv lämnar alldrig in på verkstad men nu verkar jag gå bet har hört någon prata om relät vid kylaren men har flyttad på det en bit så att det inte blir för varmt hjälper inte det här felet kommer bara ibland bilen kan funka bra en hel vecka i bland mkt konstigt tycker detta forum är mkt bra läser varje dag om andra problem som dom får hjälp med att fixa mkt bra forum mvh lennie :D fick en liten tanke nu kan det ha att göra med alarm startspärr??? mvh lennie
Nu blir jag lite ledsen faktiskt. Dina fakta var lovande först.
Först tar du fram ett relevant spår och sen struntar du fullständigt i att följa det.
Vi börjar med att din bil har två styrdon till motorn. Ena sköter bränslet, andra sköter tändningen. Du har fått felkod 1-3-1, du har bekymrat dej med att ta reda på ungefär vad den står för, men du är inte intresserad tydligen av vad som startar koden?
Därför släpar jag nu tillbaka dina tankar till 1-3-1 koden...
Din bil går ENDAST om styrdon 1 och 2 kommunicerar, det ska ske i två kablar samtidigt mellan dom. Tändstyrenheten skickar varvtalspulser till bränslestyrenheten på både knackuppfetningsledningen och varvtalsledningen samtidigt. Om det saknas varvtalspulser på varvtalsledningen men inte på knackuppfetningsledningen sätts felkoden. Det är bara att skaffa sej ett elschema nu för att börja felsöka på allvar. För du har antingen begynnande avbrott, skavd ledning så att signalledningen kortsluter till jord då o då, eller ett fel i din tändstyrenhet.
Naturligtvis kan det vara kontaktresistans osv också.