Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndreasGBG
Hej,

Har en V70-99. Besiktigade den med lysande motorelektroniklampa och fick 2:a på denna samt förhöjt lambdavärde och CO-halt förhöjd. Har varit inne på märkesverkstad och bytt till en ny främre lambdasond då felkoden indikerade att det var fel på denna men de fick även indikation om att det var fel på den bakre. Lampan släcktes men efter några dagar tändes den igen. Nu står jag inför att byta även den bakre.

Nu börjar jag dock att tycka att det börjar bli dyrt. :(
Hur är det att köpa en begagnad lambdasond? Håller dom eller skall man köpa en ny (det är ju rätt stor prisskillnad). Något annat man skall tänka på?
Är det svårt att byta bakre lambdasonden själv?

/Andreas
Användarvisningsbild
av CarMan
lamdasond är inget jag skulle köpa begagnat. den är ömtålig, o tål inte hårda stötar.

har du felsökt att det verklgen är den bakre som är trasig nu, eller är det en gissning utifrån vad ni gjore på förra felsökningen? (kan jub bli en dyr gissning om ni gissar fel)
av *pettson*
Märkesverkstaden borde ju inte behövt gissat? Varför kom man fram till främre sonden om nu lampan tänds igen? Eller läste du själv ut koden nånstans och verkstan fick byta? Det är ju bättre om du får felet spårat istället för att just byta saker?
Ja det är en väldig skillnad på att lämna in bilen för "byte av" eller att "lampan lyser" fixa! då så skall verkstan fixa, det är det som de tar betalt för asså att veta inte tro.
svar på din fråga är väl att "det beror på" sitter den mer än vanligt så är det svårt.
köp en specialhylsa för sonder på biltema om du nu får för dig att byta, men det kan ju vara andra fel...
*pettson* skrev:Märkesverkstaden borde ju inte behövt gissat? Varför kom man fram till främre sonden om nu lampan tänds igen? Eller läste du själv ut koden nånstans och verkstan fick byta? Det är ju bättre om du får felet spårat istället för att just byta saker?
De läste av felkoden och sa att det var den främre och att även den bakre indikerade. Men de visste inte om felkoden på den bakre hade att göra med att den främre var trasig.
Denna lilla historia handlar om att du kanske bör kolla dina vacuum och andra småslangar så att de sitter som de ska och inte läcker någonstans innan du går och byter lambdasonden... Blev rätt lång, så tänkte det kunde vara bra med tipset först och historian efter...

Då lambda/motorelektroniklampan lyste på min V70 -98 s,5T så fick Volvo i uppdrag att läsa ut felkoderna och ge mig sina åsikter om vad för reparation/felsökning som skulle ske i samband med vad de fick fram via felkoderna.

Jag fick veta att jag minsann hade felindikering på främre labdasonden (något om något värde som var för högt/lågt) samt några andra felokder som de ansåg var "följdfel" på denna trasiga lamdasond.

Som fattig student visste jag att jag inte hade råd med detta just vid det tillfället, så jag betalade felkodsutläsningen och bad att få återkomma. Några veckor senare hade jag fortfarande inga slantar för att byta sonden, men jag tog en sväng under huven för att kolla någon annan grej då jag såg en liten anspråkslös slang som inte satt där den skulle. Tänkte det att denna är nog inte här för syns skull och började titta efter något ställe att fästa slangen. Hittade/såg inget bra ställe, så jag återvände till Volvo för att fråga vart slangen hörde hemma...

Visade sig att den slangen jag hittat skulle sitta fast undertill på ett ställe på en grov luftslang (efter LMM). Meken som kollade passade även på att hitta två(!) andra slangar som blivit utan fäste, en på vänstersidan innanför/bakom insuget och en mellan block och spjällhus. Efter detta åkte jag hem, drog av minuskabeln från batteriet och väntade, monterade ihop och körde. Bilen gick märkbart bättre på alla sätt och vis och jag har fortfarande inte sett någon motorelektroniklampa sedan dess, vilket var 7 månade sedan nu.
/Johan

Ahopp då gick tydligen min vänstra LE[…]

har haft detta problem ett längre tag, lyset […]

Hej, Jag har en Volvo S60 från 2011 Kinetic,[…]

Volvo car UX

La också in den, tog dock nästan 1h men[…]