Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rosendahl
Hej
jag har just köpt en 850 t5 -95.
här om dagen när den stog på tomgång så började det lukta bränd olja, då öppna jag huven och det rök från motorn mot torpedväggen vad kan va fel??.
Snälla hjälp..
av rosendahl
Marlboroman skrev:Olja som legat ovanpå toppen och runnit ner på grenröret? Lyft på tändstiftskåpan och kolla om det är fullt av olja där.

okej det ska jag är det någet som brukar förekomma eller e det någe som har gått snett då??
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det är inte helt ovanligt. Beror antingen på att packningen till olkjepåfyllningslocket har gjort sitt eller att det är dags att ge vevhusventilationen en genomgång.
av rosendahl
Marlboroman skrev:Det är inte helt ovanligt. Beror antingen på att packningen till olkjepåfyllningslocket har gjort sitt eller att det är dags att ge vevhusventilationen en genomgång.
va bra då ska ja ta och kolla upp det..är det någon fara att köra en stund till med det???
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det beror ju helt på hur illa det är och vad man menar med en stund. Men oavsett så är det nåt som lär kollas upp, och desto fortare desto bättre. Om inte annat så mkan man ju börja med att torka bort eventuell olja ovanpå toppen för säkerhets skull.
av rosendahl
har pratat med verkstad dom mistänker att det är vevhusvetilationen som är stopp eller snart nog turbohaveri :( och då behövs det ju en ny turbo vart kan man hitta en sådan lagom billigt ??
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Biltema har turboaggregat för 3999kr till 850, bara kolla upp vad turbon heter och om biltema har den

/Kalle :)

Jag tittade på min XC70 D5 AWD när den […]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Stefans 968

Passade även på att montera dämpar[…]

Bagagelucka stänger hårt

Det ni beskriver stämmer bättre öve[…]