Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av buddha88
Ja har ju ett litet problem me min S70 -00 B5244S2, Motorlampan tändes för ett tag sen o ja kollade upp felkoderna o de va ju första lambdasonden som verkar va dålig, samtidigt så börja tomgången jävlas, när man motorbromsar o sen trycker ner kopplingen så droppar den ner te 500 v/min för att sedan hoppa upp te 850 v/min efter några sek, men när man gasar o sen trycker ner kopplingen så lägger sig tomgången på normalt varv, kan de ha nåt o göra me att tomgången e dålig efter motorbroms för att lambdan inte reglerar ordentligt, så den inte känner av när de ska tillföras bränsle igen efter motorbromsningen... Vart lite flummigt beskrivet men hoppas ni förstår...
av *pettson*
Om inte lambdan fungerar som den ska så gör inte bränsleregleringen det heller. Det kan ju definitivt ge symtom som du beskriver.
Men varför ha en felaktig lambda som systemet klagat på? Särskilt om förvärmningen är det systemet inte tycker om. Förvärmningen är mycket viktig eftersom lambdan ska hålla minst en viss temp för att vara klar för mätning. Den tempen uppnås inte på lågvarv utan förvärmningen.
*pettson* skrev:Om inte lambdan fungerar som den ska så gör inte bränsleregleringen det heller. Det kan ju definitivt ge symtom som du beskriver.
Men varför ha en felaktig lambda som systemet klagat på? Särskilt om förvärmningen är det systemet inte tycker om. Förvärmningen är mycket viktig eftersom lambdan ska hålla minst en viss temp för att vara klar för mätning. Den tempen uppnås inte på lågvarv utan förvärmningen.
Ahh ok, tack för hjälpen, O förvärmings sonden e ingen idé o rengöra eller, de e bara o byta, lambda kan man ju oftast rengöra så de funkar igen, men förvärmingen säger de flesta att den inte går utan om den ger felsignaler så e den oftast trasig helt...
av *pettson*
buddha88 skrev:
*pettson* skrev:Om inte lambdan fungerar som den ska så gör inte bränsleregleringen det heller. Det kan ju definitivt ge symtom som du beskriver.
Ahh ok, tack för hjälpen, O förvärmings sonden e ingen idé o rengöra eller, de e bara o byta, lambda kan man ju oftast rengöra så de funkar igen, men förvärmingen säger de flesta att den inte går utan om den ger felsignaler så e den oftast trasig helt...
Förvärmingen är inget som går att fixa. Det enda du kan konstatera är att spänning finns dit ifrån bilen. Finns det ja då är det sondbyte.
Volvo car UX

La in den nu, gick på 10 min bara.

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Hej! Jag hade glapp i högra styrleden fram, m[…]

Hjulinställning

Hej! Kom du någonstans med detta? Nyss f&ari[…]

Kanske några kablar under gick åt vid […]