Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bmvictor56
ECC´n levererar ingen kyla. Har med en lånad felkodsavläsare fått följande felkoder:
-Utetempgivare öppen/kortsluten till spänning
-Spjällmotor pos D/S avbrott/kortslutning
-Vent.motor positionsgivare öppen/kortsluten till spänning
-Spjällmotor D/S kör för lång
-Kupefläkt, överstr eller spärr
-Felaktig diagnostiksignal från slutsteg.
Väldigt många felkoder, men jag gissar att många är följdfel. Var sitter utetempgivaren?
Har provat byta kontrollenheten utan skillnad. Kylmedium finns enligt AC-servicefirma.
Nån som har några bra ideer?
av bmvictor56
Tack Oktan för pdf-manualen! Med den kunde jag ganska snabbt konstatera att felet ligger i lågtryckspressostaten. Om jag byglar den kommer kylan som ett brev på posten. Jag utgår från att systemet måste tömmas/fyllas för att byta den så bilen måste väl ändå in på verkstad. Det kan ju vara bra att veta vad det är som är fel ändå.
PS: Utetemperaturgivaren ska enligt manualen sitta till höger längst bak i motorrummet (vid luftintaget till fläkten) men den hittade jag i själva fläktkanalen, åtkomlig inifrån bakom handskfacket. Skiljer väl mellan årsmodellerna.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag blev också förvånad över ute-tempgivarens position :D
Och pressostaten har en ventil under, bara att byta, den kommer bara pysa till lite. (Om man inte eldat på den som jag gjorde, då segar den så att det hinner försvinna lite gas) :oops:
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]