Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min fru har en 850-94 GLT VOLVO 850 2,5 20V och jag har problem.

Har läst på forumet olika trådar men en del övergår min erfarenhet att veta att "jag träffat rätt"

I kronologisk ordning vad jag som hänt/jag gjort - så kan ni skratta och sedan förhoppningsvis ge mig några idéer.

1) Motorn började gå lite ryckigt - "på 4 ½ cylinder" - och lät
2) Jag köpte nya tändstift, rotor och fördelardosa - bytte - ett tändstift var svart och sotigt
3) Lite bättre snurr men fortfarande hack och p.g.a. det dåliga tändstiftet så köpte jag och bytte tändkabelsats dagen efter
4) Lite bättre ändå men efter några dagar sämre - trodde att det gått hål på avgassystemet men var inne på OK och nej...
5) Hemma, börjar fundera (dumt) men dyker in i kabelhärvan. Upptäckar att - jag, och det var jag, inte hade märkt att ena kabelanslutningen på fördelardosan inte gick på stiftet utan glappade emot. Kunde vara orsaken till knackig gång.
6) Missfärgad redan efter en vecka - jag plockar bort hela tändkabel satsen - sätter tillbaka i rätt tändningsföljd - på rätt platser. Nu startar inte motorn.
Panik min fru behöver bilen. Inga felmeddelanden A2 och A6 gav båda 1-1-1.
7) satte jag tändkabelssatsen fel? Vänder tändording - smartskalle, hur dum kunde jag vara... :oops: Ingen start och jag gick upp på Internet för att få bekräftat att jag gjorde rätt från början och bytte tillbaka till rätt.
8 ) Funderar
9) Byter stegvis tillbaka den slitna fördelardosan, tändstiften, kabelsatsen (utom den till det tändstift som var svart) - samma resultat.

Startmotorn snurrar men den vill inte tända. Svag kompression i början, men vartefter jag försökte - nej.
De nya tändstift som jag ersatte med de gamla var fuktigt svarta.

10)Trycker på diagnosboxen i A6 läget - svart, bara svart inga blink alls. ?? Prövar A2 - samma svarta. :evil: Satte mig i bilen och läste i min Haynes - fann som väntat inget. Trycker på diagnosboxen i A6 läget igen och efter några sekunder börjar den blinka oavbrutet. Stänger av tändningen. Det sista finns heller inte I Haynes.

Går in, äter, kollar på Internet och går ut igen.

11) Trycker på diagnosboxen i A2 läget . Nu får jag helt plötsligt felkod 1-2-1. Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig. Är det den som spökat från början och påverkar startmöjligheten?

Har läst trådar på svenska och engelska forum om att hälla olja i cylinder för att få kompression, är det rätt väg?

Tacksam för tips och idéer.
När det gäller dina startsvårigheter skulle jag råda dig att gå systematiskt tillväga. Börja ända från tändlåset och kontrollera att kretsen som ger ström till tändsystemet är OK. Sedan kontrollerar du tändspole, tändmodul och impulsgivare. Kontrollera sedan om du har gnista från kabeln som går mellan tändspolen och fördelaren. Har du det så fortsätter du från fördelare och framåt till stiften. Bytte du förresten kabeln mellan spole och fördelare?

Jag tror nog också att du bör göra ett komptest på din motor.

Det där med olja i cylindern är nog bara för att vid ett komptest kolla om det beror på kolvringarna att det är dålig komp i en cylinder, oljan tätar ju och höjs kompen av oljan så kan man konstatera att kolvringarna inte tätar ordentligt

Mvh GK
Tack,

ja, jag bytte den kabeln också. Glömde i min trötthet skriva att jag testat om jag hade gnista på alla stiften, ett efter ett, och det hade jag.

Impulsgivarna men felsignalen har inte, A2 eller A6, varit 1-3-1 samt 2-1-4. Jag får ta en titt efter jobbet ikväll.
Komptest att ha i olja? Jag snubblade över två olika länkar där det nämns. Den engelska nämner även att annat alternativ till stopp
http://www.volvoclub.org.uk/850_start.shtml
samt
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Men komptest är nog en god idé i alla fall men då får det bli en verkstad...
av *pettson*
Sök på mej och inlägg om starter..
Du har gjort bilen sur. Den kommer nu inte starta eftersom den är i stort sett kompressionslös. Gör det jag råder om, den delen att ha ned olja i cylindrarna med dess procedur. Starta sen bilen, låt den gå ett tag. Sen kan du felsöka bilen.
Käre pettson, du är guld värd.

Även om den inte tände och rök efter att ha satt i tändstiften och provkörde så när jag satte dit kontakerna till spridarventilerna så drog den igång.

De enda nackdelar som jag kan tänka på är
1) väl att grannarna kommer kalla mig molnets broder i fortsättningen, ryka lite grann, jo jag tackar.
2) min fru kommer säkert få en och annan "uppskattning" för det höga varvtalet från grannar och den låga farten av 70km/h i 4000rpm som blockerade andra bilisters framfart :D

Som en summering, lite pilligt att få loss två av spridarkontakterna fick ta lillfingrna till hjälp.
Hade ingen oljekanna, körde med liten kökstratt och en bit akvarieluftslang för att få ner oljan i cylindrarna.

Stort TACK.
Tack för lektionen Pettson, jag gick också in och tittade på ditt inlägg, mycket lärorikt. Man lär sig något nytt varje dag. Ganska logiskt egentligen, bensinen har tvättat bort all olja så kompet försämras. :-)-)

Mvh GK
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]