Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Bara viktigt att efter blötläggningen tvätta inifrån och ut. Gör sen slutsköljningen inifrån och ut. Detta eftersom man då sköljer mot sugriktningen så att ev smuts sköljs ur nätet åt rätt håll.
Titti skrev:Äntligen nere!!.. Silen var mycket riktigt igensatt så de extra dagarna vi spenderat i garaget var inte bortslösat (Skönt, på något mystiskt sätt!!)...

Vi hade ju tänkt att lyda rådet från de som sa att silen kunde rengöras. Ve och fasa när vi såg den och förstod att det gör man INTE!.. Så nu måste vi beställa en ny... Synd bara att det är skärtorsdag, långfredag och en massa skitpåskdagar så man inte kan få tag i delen nu.. Någon som vet hur man får tag i en oljesil till en v70 årsmodell 00 (Gamla) under påskdagarna?... (Någon som har?)... Vi köper den!.

Ifall att frågetråd är till hjälp för någon annan i fortsättningen tänkte jag skriva hur VI fick ner oljetråget till slut.!..

Istället för att lossa bränslerören så lossade vi ena motorfästet lite och lyfte upp motorn till höger. Vi lyfte motorn i ett fäste på drivknuten (Den långa).. Det behövdes inte många cm så fick jag i princip oljetråget i magen.. Superhärligt! :-)-) :-)-)

Men som sagt var. Någon som kan styra en oljesil under påskdagarna så vore det guld värt!!!...

MVH

Titti
Om man läser de råd man får så hade du haft en ny modifierad sil hemman nu, för futtiga 250:-
Hadde det inte varit värt 250:- att slippa vänta?
jag rekomenderar fortfarande inte att sätta tilbaka en sil du rengjort, oavsett av alla andra säger!!!!
Jag kommer att byta silen... Tre dagar är väll överkomligt.

Försökte rengöra den men tror att jag hade sönder någon liten del av filternätet så jag chansar inte utan byter den. Dessutom snackade juh CarMan om att den hade uppdaterats lite... Känns juh korkat att slarva med silen nu när vi investerat så mycket tid i att byta oljefälla och sump...

Tack för all hjälp!!!

MVH

Titti 8)
Bara för att avsluta tråden. Nu är precis allt klart. Bilen har rullat några mil och går strålande bra!...

Tusen tack till alla hjälpsamma även om tonen ibland var hård så blev jobbet gjort!..

MVH

Titti
hur såg det ut i troget? Kändes det bortkastat att rycke ner det? (tänker framföralt på den fyrkantiga kanalen som gör en U-böj i botten)
Det var absolut inte bortkastat och du hade rätt angående tråget. Silen var igensatt igen!....
Det var skitit som fan. Men i med lite avfettning och högtryck och diskborste så blev det skinande bra...

bytte sil också eftersom jag var tvungen och det var juh en helt ny sak som jag satte på...!.. Plast, annan utformning osv....

Mycket bra tipsa tt alltid byta den så att man har senaste varianten... (Och den är juh inte dyr direkt!!)

MVH

Titti

ps ¨ska aldrig mer åka till meken som bara rengjorde tråget... Tycker han var en klåpare som inte satte dit nya silen och inte förstod att tråget troligen var igensatt pga igensatt oljefälla!.. ds
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]