Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
KentOlle skrev:
*pettson* skrev:Men pedalen och pedaltrögheten påverkas ju inte av att du byter spjällägesgivare. Vad har du då varit och skruvat nånstans?
Jag skruvade av kåpan och bytte givaren och efter det så blev pedalen trög.
Jag skulle gissa att spjället "föll ner/tillbaks" lite när jag tog bort den gamla givaren och nu fastnar spjället.
Har för mej att det ska finnas en justerskruv för just det, ska kolla, eller så kör jag ner till verkstan så får dom justera det, det börjar ju bli kallt nu. :D
Nej lägesgivaren går lätt.
Justerskruven ska du INTE pilla på. Ta reda på om problemet verkligen är vid spjället eller om det är pedalen som kärvar i bilen.
av KentOlle
*pettson* skrev:
KentOlle skrev:
*pettson* skrev:Men pedalen och pedaltrögheten påverkas ju inte av att du byter spjällägesgivare. Vad har du då varit och skruvat nånstans?
Jag skruvade av kåpan och bytte givaren och efter det så blev pedalen trög.
Jag skulle gissa att spjället "föll ner/tillbaks" lite när jag tog bort den gamla givaren och nu fastnar spjället.
Har för mej att det ska finnas en justerskruv för just det, ska kolla, eller så kör jag ner till verkstan så får dom justera det, det börjar ju bli kallt nu. :D
Nej lägesgivaren går lätt.
Justerskruven ska du INTE pilla på. Ta reda på om problemet verkligen är vid spjället eller om det är pedalen som kärvar i bilen.
OK, jag ska titta på det, tycker bara att det är lite märkligt att pedalen skulle börja kärva precis efter att jag bytt givaren, därför tror jag att det är spjället som fallit i för djupt, kan ju också vara att givaren kärvar initialt.
Vill tillägga att "kärvet" blir mindre och mindre för varje gång jag kör.
Det är knappt så att man känner det, men det finns ett litet litet motstånd precis när jag trycker på pedalen.
av *pettson*
Om du inte ändrat stoppskruvens läge innan du bytte spjäll så kan ju inte spjället ändrat läge heller... eller hur? Det enda som kan ha hänt är att rester från vevhusventilationen sitter och blockerar så det kärvar. Men det kan ju inte hänt samtidigt som du bytte potentiometer heller.
Om man har en lös potentiometer i handen så kan du utan att känna det i stort sett, röra potentiometerns läge med en nagel.
av KentOlle
Något är det i alla fall som kärvar, dock mindre och mindre för varje dag.
Det enda jag gjorde var att byta givaren, jag meckar aldrig i onödan :)
3 skruvar om jag inte minns helt fel, en till kåpan och två till givaren.
Min tanke är att givaren inte sitter med exakt precision och därför kan något ha rubbats ur sitt läge.

När jag har tid ska jag köra ut till polaren på volvo så får han titta på det, det är för kallt att hålla på med sånt ute nu.
När jag ringde han så sa han att det kan justeras bort, men inte för mycket för då höjs tomgången, alltså låter jag honom göra det.
av *pettson*
KentOlle skrev:Något är det i alla fall som kärvar, dock mindre och mindre för varje dag.
Min tanke är att givaren inte sitter med exakt precision och därför kan något ha rubbats ur sitt läge.

När jag har tid ska jag köra ut till polaren på volvo så får han titta på det, det är för kallt att hålla på med sånt ute nu.
När jag ringde han så sa han att det kan justeras bort, men inte för mycket för då höjs tomgången, alltså låter jag honom göra det.
Visst finns där en skruv och visst går det att skruva på den. Och det påverkar potentiometerns grundläge samt spjällets grundläge. Jag är fullt insatt i att man gör fullösningar genom att röra den skruven, inget ovanligt att den skruven är skruvad på när man har problembilar att reda ut här, det gör det inte mera rätt. Problemet är att det oftast biter en i baken efter ett tag när saker och ting värms upp och när saker och ting börjar bli slitna. Då börjar plötsligt adaptionen få fnatt för att grundlägena är ändrade. Det står också klart och tydligt i deras egna anvisningar att man INTE får röra den skruven på annat sätt än att ställa den i grundläget som ska mätas ut med spjällhuset borttaget på bänk. Just på grund av dom problem som uppstår.
Det finns ett givet mått som ska finnas mellan spjäll och spjällhus. Mätt inuti. Där ska allt stå, och det kan inte påverkats av din handling. Kärvar spjället så har du helt enkelt ett väldigt skitigt spjällhus invändigt, det brukar iallafall vara anledningen även på äldre mekaniska spjäll när det kärvar. Eller för den delen, när var länksystemet borttaget sist och uppsmort och injusterat korrekt? Sen precis som jag sa förut är det inte ovanligt med en gaspedal som kärvar inne i bilen. Den är torr på gliddelen.
av KentOlle
*pettson* skrev:
KentOlle skrev:Något är det i alla fall som kärvar, dock mindre och mindre för varje dag.

Visst finns där en skruv och visst går det att skruva på den. Och det påverkar potentiometerns grundläge samt spjällets grundläge. Jag är fullt insatt i att man gör fullösningar genom att röra den skruven, inget ovanligt att den skruven är skruvad på när man har problembilar att reda ut här, det gör det inte mera rätt. Problemet är att det oftast biter en i baken efter ett tag när saker och ting värms upp och när saker och ting börjar bli slitna. Då börjar plötsligt adaptionen få fnatt för att grundlägena är ändrade. Det står också klart och tydligt i deras egna anvisningar att man INTE får röra den skruven på annat sätt än att ställa den i grundläget som ska mätas ut med spjällhuset borttaget på bänk. Just på grund av dom problem som uppstår.
Det finns ett givet mått som ska finnas mellan spjäll och spjällhus. Mätt inuti. Där ska allt stå, och det kan inte påverkats av din handling. Kärvar spjället så har du helt enkelt ett väldigt skitigt spjällhus invändigt, det brukar iallafall vara anledningen även på äldre mekaniska spjäll när det kärvar. Eller för den delen, när var länksystemet borttaget sist och uppsmort och injusterat korrekt? Sen precis som jag sa förut är det inte ovanligt med en gaspedal som kärvar inne i bilen. Den är torr på gliddelen.
Jag förstår att det kan anses vara en fullösning, men vi får inte bortse från att "kärvet" faktiskt startade när jag bytte givaren, absolut inget annat gjordes mer än att byta givaren och därför tror jag att "felet" sitter där.
Något hände med spjället, eller så är det nåt skit i givaren som gör att den kärvar vid startläget.

Jag ser det som helt otänkbart att något annat hände just i det ögonblicket givaren byttes, men eftersom kärvet nu blir mindre och mindre och idag var det knappt märkbart så ser jag inte det som ett större problem.
Men visst hade jag hellre haft en pedal som inte kärvar.

Nu ska vi heller inte tro att att det är mycket kärv, låt oss säja att jag normalt trycker med 1 kilos kraft på gaspedalen så måste jag nu trycka med 1,25 kilos kraft för att pedalen ska "lossna", kärvet är alltså litet, men det finns där och så ska det naturligtvis inte vara.

Jag är självfallet tacksam för all hjälp jag kan få, men tyvärr så tror jag inte på ditt alternativ att den skulle vara torr på gliddelen för jag ser det som osannolikt att det skulle bli torrt just i det ögonblicket.
Jag återkommer när vi löst det. :)
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]