Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har två problem som jag behöver få lösta.

nr1: När jag kör på grusvägar så ger höger sida ifrån sig ett klapparande ljud (klonkande). Jag har provat att byta stabilationsstaget men utan förbättring. Så nu undrar jag om någon veta vad det kan vara? Om jag öppnar huven och tittar på de övre fästena till stötdämparna så är det större glapp på den högra sidan än den vänstra, kan det vara att fjäderbenslagret/säte som är kasst då?

nr2: Har märkt att den högra stötdämparen (fram) har börjat läcka lite. Är det samma stötdämpare på volvo v70xc som till vanliga 2wd v70? Vart hittar jag de billigaste/ mest prisvärda stötdämparna fram till min bil? Och man bör väl byta dessa parvis?
1. ???? det svårt att säga utan att tiita på. men jag tror att fjäder delvis tråsig högst upp.
2. på vovlvo dem ulika men stötdempare allapasar och ganska bra pasar från v70 2wd,
biligast jag tror på biltema, dirast på volvo, optimalt på nätet, best att köpa sasch dem samma som original volvo.
Jag har bytt stabilationsstaget utan att det hjälpte. Är du säker på att dessa stötdämpare passar till min bil? Det står att dom ska göra det på hemsidan men om jag också går in på stötdämpare bak och tittar så skall de också passa och de gör det ju inte allas eftersom jag har nivåmatic på min! Är det samma längd på mina framstötdämpare som det är på en vanlig 2wd volvo v70? Jag tycker att jag borde ha länge pga att v70xc har högre markfrigång.
Folk jobbar och så, så det kan nog dröja lite innan de som kan hinner svara.
Men enklast möjliga är att fråga på en Vovlo-reservdelsbutik eller annat större reservdelsbutik med kunnig personal vad som passar och inte. Sedan letar man runt i butik med billigast pris.
Skruva.se
Meca
Mekonomen
Volvo
för att nämna några.

Går jag t.ex. in på Meca
och jämför dessa
VOLVO V 70 I, 97-00, 2.4-10V Kombi 144 hk 01.97-03.00, B5252FS
VOLVO XC 70 I, 98-00, 2.0 Turbo AWD Kombi 226 hk 01.97-03.00, B5204T3
så har båda samma partnr: 1220-634908

men sedan om det är rätt årsmodell på V70XC vet jag inte då det inte framgår inte i din fråga.
martinuddh skrev:Är det ingen som vet om det är samma stötdämpare fram på en volvo v70xc awd som till en 2wd v70 -98??
dem är inte samma men passar att byta. men behövs okså bitas ett gräj, jag vet inte vad heter den på svenska men alt funkar och den inte dyrt. nivomatik är tjokare än vanliga stötdämpare, fjedrar är okså ulika, dem är ulika starka men det ingen fara om du inte bytar dem.
Köra EX90 med släp

Jag körde ett ordentligt stort släp med […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]