Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jorevf
CarMan skrev:
jorevf skrev:
Ricaro skrev:Är det lättare att byta hela kabeln som de gör på volvo?
Är detta svårt eller klara man det själv? Någon som kan ge lite tips till hur detta utförs?
Tack på förhand!

Mvh Richard
Jag köpte kabeln, men valde att inte använda den när jag väl kom åt kablarna under säkrings lådan..
Tror att det är lika jobbig vilket som..
Men det blir snyggare om man byter kontakterna, för byter man kabeln så blir det en utan på liggande kabel i motorrummet...

Mvh
Jorevf
man lägger kabeln (den nya givaren med lång kabel) ihopp med kabelhärvan !!!
man ska inte dra en ny dragning & få en lös kabel i motorummet !!!
Sorry,
Självklart menade jag inte att man skulle ha en lös kabel..
Jag tolkade Vadis som att man skulle använda clips för att sätta fast den i torped väggen, och det tyckte jag var fult.
Så därför crimpte jag om kontakterna i säkrings lådan.

Mvh
Jorevf
av 850rappel
Jag har samma problem att bromspedalen brummar lite då och då. Dessutom går ABS´en igång ibland då och då när jag bromsar in försiktigt mot ett rödljus.

jorevf --> Mina felkoder visar på att det är fel på båda bakhjulsgivarna, då kan det väl inte vara fel på kablarna till framhjulen?

Jag har kollat alla fyra givare och de ger ok värden, dessutom har jag kopplat loss kontaktstycket till ABS-styrenheten och mätt där. Jag hade ok värden på alla fyra hjul upp till ABS-enheten när jag hissade upp hjulen och rullade dom för hands. Är det fel på ABS-enheten då eller blir det helglapp ibland och det är då det börjar brumma i bromspedalen? Det känns onödigt att börja riva i kablarna till bakhjulen om jag får bra värden där.
av jorevf
850rappel skrev:Jag har samma problem att bromspedalen brummar lite då och då. Dessutom går ABS´en igång ibland då och då när jag bromsar in försiktigt mot ett rödljus.

jorevf --> Mina felkoder visar på att det är fel på båda bakhjulsgivarna, då kan det väl inte vara fel på kablarna till framhjulen?

Jag har kollat alla fyra givare och de ger ok värden, dessutom har jag kopplat loss kontaktstycket till ABS-styrenheten och mätt där. Jag hade ok värden på alla fyra hjul upp till ABS-enheten när jag hissade upp hjulen och rullade dom för hands. Är det fel på ABS-enheten då eller blir det helglapp ibland och det är då det börjar brumma i bromspedalen? Det känns onödigt att börja riva i kablarna till bakhjulen om jag får bra värden där.
Det låter inte som det tradionella felet i framm...
Jag skulle nog göra rent runt kransarna samt alla kontakter med 556, och se om detta löser problemet..

Annars kan det vara ABS enheten som inte är riktigt kry...
En variant då, kan vara att skruva isär den och rengöra den med elektronik spray.

Mvh
Jorevf

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]