Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pojken
Är det någon som kan berätta hur jag byter tandhjul på drivknuten (V70XC-99). Jag har drivaxeln bortagen och ett sprucket tandhjul samt ett nytt d:o. Jag vet att det är krymppassning men hur kan man göra (förutom att gå till verkstad förstås)?
av rd350
"Rensa" knuten från rost, värm den nya ringen och sätt dit den, när den svalnar sitter den! Lite tunnt med grundfärg skyddar mot rost och sedan ännu tunnare med "ml" tectyl.
av mcjonte
När mitt tappade en tand så kostade hjulet hos volvo runt 400 kr. Jag köpte hela drivknuten för 700 kr på biltema!
Bara ett tips!
av kottskrapa
Värt att tänka på kan vara att när metall värms så utvidgas det och i det här fallet är det ganska självklart men vad man lätt kan glömma av är att man ska börja med att värma utifrån så den utvidgar sig utåt istället för om man börjar värma inne då man får lite motsatt effekt..
av pojken
Tack så mycket. Vad ni är generösa och delar med er. En liten fråga bara. Är det OK att värma med låga. Hjulet ser ut att vara galvat eller?

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]