Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej har plockat isär motorn på min Volvo som gått drygt 28000 mil för att få bukt med oljeförbrukningen.
Skulle uppskatta hjälp med att tyda skicket och ev åtgärder för min kolvar och toppen av någon som har mer erfarenhet än mig.
Har beställt kolvringar och ska slipa in ventilerna och byta tätningar, tror ni det räcker eller rekommenderar ni något annat/mer?
Bild
Bild
Tack på förhand :)
Det är ju uppenbart, men nämner ändå rejäl rengöring av kolvar / ventiler. Och byta kolvringar är väl inte fel, men då bör ju cylinderväggarna honas. Och sen beror det ju på vändkanten, har man en rejäl så så kan det vaar dags att fundera på lite mer allvarliga åtgärder.

Som ren sidonotering så skulle jag skippa dem där 3-armade tändstiften till förmån för vanliga.
mcjonte skrev:
Marlboroman skrev: Som ren sidonotering så skulle jag skippa dem där 3-armade tändstiften till förmån för vanliga.
Är dom dåligt? Ren nyfikenhet!!!
Det är en gammal ide som i grundteorin är bra, men i verkligheten inte funkar riktigt så bra. Finns en del läsning om detta på forumet om man söker. Vill man ha bättre gnista så byter man tändspole istället.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]