Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anthistatic
Var in på Volvo idag för att få mig en ny "gummivinkel", då den gamla blivit skavd och börjat dra tjuvluft. För säkerhets skull så plåtade jag den aktuella delen och dess position med mobilen innan jag gick in till avdelningen för reservdelar.

De kunde inte hitta den... De visste på ett ungefär vad det var, men delen dök aldrig upp på någon av de sprängskisser som VIDA visade upp. Därför söker jag hjälp här istället, känner inte någon större tillförlitlighet till nissarna ner i reservdelsbutiken...

Så här ser delen och dess position ut:

Det svarta röret som kommer från undersidan av skyddet för fuel-rail'en. I slutänden på denna sitter sagda gummivinkel.
Bild

Närbild på själva detaljen:
Bild

Vad är detta för del?
Vart kommer den ifrån och vad ansluter den till?
Vad heter den i VIDA?
Vad har den för beställningsnummer?
Vad gör den för nytta i motorn?

Kan tjuvluft här få min lambda-lampa att lysa (vilket den gör), eller behöver den mer tjuvluft/andra fel för att inte orka med en tillfredsställande adaption? Kan tillägga att den i nuvarande skick drar ordentligt med luft. Fingret sugs emot duktigt då man sätter det emot undersidan av vinkeln.

Många frågor blir det... Men tackar å det varmaste för all hjälp som erbjuds!
Användarvisningsbild
av js1
Vilken motor? Årsmodell?

I väntan på rätt del, kan du inte dra ett par varv isoleringsband runt slangen för att täta provisoriskt och se om lampan slocknar?
av roger82
Vet tyvärr inte vad slangen går till men om den läcker så pass att den suger som du säger så är det säkert inte bra, inte heller omöjligt att det påverkar lambdan.

En ide kanske är att ta bort slangen och gå in hos tex mekonomen el liknande och be dom leta fram en som man kan anpassa?

Om vi ska vara lite fula, prova ta bort vinkeln och tejpa den noga över läckan och sätt dit den så kanske du märker någon skillnad, känns ju lite B men.... :lol:

Lycka till/Roger
av anthistatic
Som temporär lösning duger det säkerligen med några varv el-tejp... Men kommer lambdan verkligen att slockna av sig själv om det nu bara är detta som den påverkas av? Trodde att man var tvungen att plocka bort strömmen och låta felkoden försvinna på det sättet...

Har jag rätt när jag tror att det borde sitta två stycken metall-klämmor (en i vardera änden) på den här vinkeln? På min finns bara en som sitter i änden mot spjällhuset...

Volvohandlarn har en vinkel på väg in, kommer på fredag, så då får vi se om de har lyckats pricka rätt... Annars får de försöka igen.
av anthistatic
Fick tag i rätt del och har fått den på plats. Inte så svårt, men lite bökigt att komma åt metallklämman.

Gjorde ingen större skillnad för motorns del dock... Men hade lite tur med solen och lyckades hitta en till slang som hängde löst. Visade sig vara en vakuum slang som fäster undertill, alldeles efter LMM, och fortsätter ner till en givare, och därefter ner mot turbon till. Dock när jag hittade slangen så såg jag inte vart den skulle fästas, så jag åkte till närmaste volvo-vekrstad som per omgående kunde tala om vart slangen skulle på. Mekanikern hittade även en tredje slang som var helt av ifrån sitt fäste. Denna gången en annan gummi-vinkel som fäster på vänster sida under/bakom insuget om man står framför bilen. Vinkeln var ett aber att komma åt, men till slut så var även den på plats...

Hur kan det komma sig att bilen ens startar när så många som tre (3!) vakuum-slangar inte var OK...? Hur som så tycker jag iaf att motorn känns lite mer stabil vad gäller tillbakagång till tomgång efter man kopplat ur. Lite svajjig ännu, men bara lite.

Tyvärr så har ett TILL problem uppenbarat sig, ett fel som jag förvisso stötte på i vintras men som jag då skyllde på de överdrivna kylan...
Den tråden finns här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=54600
B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]