Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Svärfar har en Volvo 850 1995 som han har problem med att ABS lampan tänds. Oftast tänds den dirtekt när bilen når 20km/h (enheten kör väl självtest vid den hastigheten om jag minns rätt).
3-1-4 finns som felkod som indikerar givare höger bak.
Nu har han bytt givaren 3ggr och problemet finns ändå kvar.

Hur går vi tillväga i felsökandet efter det riktiga problemet? Kransarna/tänderna som givaren mäter ser bra ut och är rengjort.

Hade samma problem med min V70, då var det styrenheten som var dålig. Provade å knaka på den när bilen stod stilla men lampan tändes aldrig då.

Tips å hjälp mottages tacksamt.

//Kensy
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
PÅ min bil är det i tändningslåset antagligen lite slitet men kommer inte nyckeln i precis rätt läge efter start så lyser abs lampan. Och det gör den ända tills jag drar den till rätt läge. skumt men sant :D
Det står 98 i rubriken och 95 i texten, men jag antar att det är en 95:a, annars hade det varit en V70?
Problemet med styrenheten finns från 96 och nyare, upp till 95 är det en annan typ som inte hade samma problem. Jämför med din V70 så ser du skillnaden. Har du mätt givarna från styrenhetens kontaktstycke så kablarna är hela bakåt?
Sparkz skrev:Det står 98 i rubriken och 95 i texten, men jag antar att det är en 95:a, annars hade det varit en V70?
Problemet med styrenheten finns från 96 och nyare, upp till 95 är det en annan typ som inte hade samma problem. Jämför med din V70 så ser du skillnaden. Har du mätt givarna från styrenhetens kontaktstycke så kablarna är hela bakåt?
Sorry. Ändrat till 1995 i topic. Såg att det inte var samma enhet som det är på senare 850 och på V70. Så då skall problemet inte finnas med ABS enheten på 1995 då?

Nej, det är inte kontrollmätt så att kablarna är hela. Vet inte riktigt hur jag skall göra det på bästa sätt? Har du tips på hur jag skall gå tillväga för att göra detta?

//Kensy
Renovering framvagn Volvo 240

Har renoverat framvagnen i min Volvo 240 GLT -88. […]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Det där borde ju vara ett lämpligt repob[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]