Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som sagt, jag var ute och körde då det började lukta konstigt i bilen. Jag kollade under motorhuven såg att det kom ut både rök och vätska från batteriet. Jag har nu kopplat loss batteriet och det fortsätter att ryka från två hål, ett på varje sida. Vad kan vara fel ? Har batteriet gjort sitt?
av *pettson*
Helt klart är att batteriet kokar. Håll dej undan medans det svalnar. Det finns risk för explosion, då menar jag inte nåt litet fjuttigt pang utan en rejäl där du riskerar syra på dej på otrevliga ställen och rejäla hörselproblem. Har råkat ut för två såna i mitt yrkesliv. Bägge gångerna har jag haft turen att ändå inte ha ansiktet över och att faktiskt haft hörselskydd. Det har ändå inneburit att jag varit tvungen att sanera mej själv, bilen, lokalen, samt kasta mina syrabestänkta kläder.
Sen återstår frågan VARFÖR kokar batteriet? Är det ett underhållsfritt eller ett som går att fylla på syra i? Om det är ett som är påfyllningsbart så kan det vara så enkelt som att syranivån var kritiskt låg. Om det var ett underhållsfritt/ ej påfyllningsbart så bör du kontrollera hur mycket spänning bilen laddar.
Jag tog skydd bakom en spånskiva när jag kopplade bort kablarna men ja, jag skulle nog ha väntat :???:

Jag tror det är något fel med generatorn. Spänningen låg runt 16 volt på tomgång och mer när jag jag varvade. Den ska väl vara runt 14volt? Frågan är hur man nu fixar detta ?
Renovering framvagn Volvo 240

Har renoverat framvagnen i min Volvo 240 GLT -88. […]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Det där borde ju vara ett lämpligt repob[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]