Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag åkte förbi Mackan men läsaren visade inga felkoder alls tyvärr. Då lyste ändå motorlampan hela vägen och min klassiska ABS-lampa hade lyst halva vägen dit. Den har lite ett eget liv.

Tillbaka till att läsa trådar igen...
Undrar om det inte kan vara fel i själva OBD II uttaget. Den fungerarar bevisligen på min.
Den felkodsavläsaren som jag har är inte så avancerad så jag tror inte att den säger "communication failure" om den inte får kontakt med bilens dator.
Verkstaden som provade med två olika läsare fick dom fram några koder överhuvudtaget?
Jag minns inte exakt vad han sa nu sist, men de har tidigare fått ut felkoder. Sedan har de koderna iofs inte hjälpt dem eller mig något. Det är inget som säger att den inte la av efter senaste checken.
cub skrev:Jag minns inte exakt vad han sa nu sist, men de har tidigare fått ut felkoder. Sedan har de koderna iofs inte hjälpt dem eller mig något. Det är inget som säger att den inte la av efter senaste checken.
Hej,
jag följer gärna utvecklingen här. Jag har en Volvo 850GLT (-97) med samma felbild. Motorn misständer och lambda-lampan lyser. Har vart på en verkstad som läste ut felkoder, de nämnde misständningar och sekundärluftpump. När jag kikade på pumpen visade det sig att någon klippt en kabel från relät...
Pumpen funkar, har bytt tändkablar, rotor, fördelarlock o tändstift. Ingen skillnad. Efter återställning dröjer det en vecka eller så innan lambda-lampan tänds igen. Ibland verkar dock motorn gå lite renare än andra gånger.
Är satans nöjd med bilen annars, vill verkligen fixa detta men har ingen lust att bli lurad på verkstan.
Ska jag byta tändspole eller hela kitet spole/tändmodul?

/J
jurre_s skrev:
cub skrev:Jag minns inte exakt vad han sa nu sist, men de har tidigare fått ut felkoder. Sedan har de koderna iofs inte hjälpt dem eller mig något. Det är inget som säger att den inte la av efter senaste checken.
Hej,
jag följer gärna utvecklingen här. Jag har en Volvo 850GLT (-97) med samma felbild. Motorn misständer och lambda-lampan lyser. Har vart på en verkstad som läste ut felkoder, de nämnde misständningar och sekundärluftpump. När jag kikade på pumpen visade det sig att någon klippt en kabel från relät...
Pumpen funkar, har bytt tändkablar, rotor, fördelarlock o tändstift. Ingen skillnad. Efter återställning dröjer det en vecka eller så innan lambda-lampan tänds igen. Ibland verkar dock motorn gå lite renare än andra gånger.
Är satans nöjd med bilen annars, vill verkligen fixa detta men har ingen lust att bli lurad på verkstan.
Ska jag byta tändspole eller hela kitet spole/tändmodul?

/J
Läs av felkoderna på nytt och se vad den larmar för. Har också en lysande motorelektroniklampa, ngt. strul med luftpumpen enl. min felkodsläsare. Släcker jag lampan genon att rycka + polen på batteriet så tar det allt mellan 5 dgr. till 3 veclor innan lampan tänds igen.
Enda sättet jag vet är att gå till en verkstad som tar 300 spänn för att läsa ut felkoderna.
Sommar o semester nu...

Jag testade min luftpump genom att koppla den till pluspolen med en lös kabel, när den drog igång kunde jag slutleda mig till att reläet borde vara trasigt.
Kostar typ 400 pix (luftpump=3200 kr). Känns gött när man lyckas göra något vettigt :-)
Verkstan ville byta min pump för 4500 kr, jag sa att de skulle vänta med det.
Nu har jag bytt främre lambdasond, haft nere tomgångsvarvtalsmotorn och gjort rent kontakten med sprit.
Även kontakten till LMM gjorde jag rent, detta har gjort mkt stor skillnad på hur bilen går. Den är stark på tomgång igen och har slutat med att "sparka" vid körning. Kändes som att den tappade tändningen ibland.
Dock lyser lambda-lampan. Har fortfarande inte läst ut felkoderna på verkstan.
För alla nyfikna så la jag bilen på garageuppfarten ett tag och ägnade mig åt andra saker i livet. Idag lämnade jag utan något större hopp in bilen hos Bilia i Vinsta. De hittade genast felet. Jag kan inte helt redogöra för vad det var men på fakturan så står det:
KONT FELKODER MISSTÄNDNING
SPRIADER 1 KONT KABLAR FAST
KONTAKTSTYCKE PORVKÖRNING BIL OK
EFTER REP
Vad jag minns från det korta samtalet jag fick med den glada nyheten så satt kontakten för spridare 1 (?) inte i som den skulle. Han petade i den, provkörde och ringde mig. Den lokala så kallade Volvo-expert-verkstaden så både grannar, vänner och bekanta har rekommenderat hittade inga fel på bilen. Nästa gång blir det auktoriserad Volvo-verkstad för min del. :mrgreen:
12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bättr[…]

Då har ju xbb en väldigt bekväm ([…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hittade 10mm djupt ytterligare. Detta är slut[…]

Vi gör ett försök. Lyktan där […]