Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kottskrapa
Tjenare!

Jag har en V70 glt -98 och till den har jag en felkodsläsare som läser ut felkoder på motorn utan problem men den tar inte koderna på klimatanläggningen och det må vara hänt då det inte var någon dyr historia.

Men eftersom det faktiskt är någon felkod på anläggningen så skulle det vara intressant att läsa ut den, finns det något enkelt sätt att med hjälp av lite hemmabygge läsa ut blinkkoder på ECC stiftet i OB2 uttaget som man kan på 850 eller är det lika bra att ta en sväng till någon verkstad som har bättre instrument än mig?

Edit: Var nog lite ute i nattmössan och skrev innan jag hade sökt riktigt och om jag förstår rätt så är det instrument som gäller?

Ha de gött// Jonathan
Användarvisningsbild
av taxi
Sök igen, tycker jag har läst nåt om att koppla på en enkel diod på dom olika stiften bara! (Jag kan ha fel :D )
av kottskrapa
taxi skrev:Sök igen, tycker jag har läst nåt om att koppla på en enkel diod på dom olika stiften bara! (Jag kan ha fel :D )

Jo det har jag också läst, har även skrivit ut och har där hemma men var mest nyfiken på om det fungerar på min då det oftast är beskrivet till 850
av kottskrapa
POS skrev:Har nyligen gjort en egen enl. beskrivningen på länken nedan.

http://850r.dk/pdf/850/volvo%20error%20 ... 6-1998.pdf

Enl. denna instruktion så skall du kunna läsa av Engine codes och Cruise control på din v70 -98:a. Alltså inte ECC. Finns kanske andra trix att ta till men inget jag har läst eller hört iaf.

Tackar tackar, det är den som jag har utskriven här hemma..

Som en liten tilläggsfråga då, hur vet man vilket styrsystem man har?
av jilldris
Jag har en V70 2,5T -98, det är ju inte samma motorstyrning men ECC:n antar jag är samma? På min fungerar det utmärkt att läsa felkoder med programmet VOL-FCR och en billig kabel för 250 kr som finns på tradera. Så det är mitt tips. Ser att du bor i Göteborg, jag skulle kunna testa att läsa ut felkoderna om du kommer förbi.
av kottskrapa
jilldris skrev:Jag har en V70 2,5T -98, det är ju inte samma motorstyrning men ECC:n antar jag är samma? På min fungerar det utmärkt att läsa felkoder med programmet VOL-FCR och en billig kabel för 250 kr som finns på tradera. Så det är mitt tips. Ser att du bor i Göteborg, jag skulle kunna testa att läsa ut felkoderna om du kommer förbi.

Får tacka för erbjudandet, nu var det som vanligt bara kupésensorn som behövde dammas av som vanligt så de ligger inga aktiva koder iaf..

Men om det skulle dyka upp något annat så tar jag gärna emot lite hjälp :)

ha de gött //Jonathan
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]