Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av nallegustafsson
#395259
Som rubriken säger. Bytt Hjullager på bilen (Volvo 855 -97). allt har gått bra och har följt Pettsons guide. Glad och nöjd sätter jag på däcket igen och det snurrar inte!!!
när jag dra åt drivaxelmuttern så låser sig axeln totalt så det går inte att snurra på hjulet. lossade på allt en gång till och axeln går runt tills man drar muttern igen. då är det tvärstopp igen. Hittar inget fel, så jag ber om lite tipps.
Hjullager från biltema är det jag försöker få att snurra! :evil:
av *pettson*
#395311
nallegustafsson skrev:Som rubriken säger. Bytt Hjullager på bilen (Volvo 855 -97). allt har gått bra och har följt Pettsons guide. Glad och nöjd sätter jag på däcket igen och det snurrar inte!!!
när jag dra åt drivaxelmuttern så låser sig axeln totalt så det går inte att snurra på hjulet. lossade på allt en gång till och axeln går runt tills man drar muttern igen. då är det tvärstopp igen. Hittar inget fel, så jag ber om lite tipps.
Hjullager från biltema är det jag försöker få att snurra! :evil:
Lite skojjigt att du direkt dömt ut lagret genom din snillrika figur.
Nu står vi då i valet och kvalet om du ändå gjort rätt..
Först av allt..
du kan snurra på drivaxeln utan att den är monterad i lagret?
du kan röra på knuten i alla ledder utan att den kärvar?
du kan snurra på lagret utan att drivaxeln är i?
du kan snurra på lagret när drivaxelmuttern inte är åtdragen ?
du har kikat så splinesen gått in som dom ska först och därefter dragit åt till fullt moment?
Nu summerar vi. Vad du gör när du drar åt är att du drar åt så drivaxeln inte kan snurra utan lagret. Dom två blir en enhet genom splinesens ingrepp i varandra. Då plötsligt går det inte att snurra alls?
Kvar är att ta isär det hela och se vad du antingen monterat fel. Eller har ett fabrikationsfel på. Jag kan bara gissa om vad som skett så observera att jag dömer inte nåns arbete eller delar.

OFTAST när man har ett sånt problem så har inte knutens splines gått in i lagrets medbringare tillräckligt långt, splinesen har knappt gjort ingrepp. Man har troligen inte heller dragit åt tillräckligt. Det gör att ytterknuten låser sej av utrymmesbrist och därmed går det inte att vrida runt det hela. Oftast märks detta bäst på höger sidan..
Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]