Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Jag firar mitt första inlägg på detta forum med att undersöka diesel-marknaden en aning :)

Jag är väldigt sugen på att köpa en dieselbil eftersom jag kör +3000/år. Har i nuläget en V70 2.4 -00 som jag trivs superbra med, men som dock är lite törstig. Jag har uppmärksammat att det finns flera olika dieselmotorer till V70 beroende på vilken årsmodell bilen är.

Låt oss säga att jag siktar på en v70N. D5'an verkar ju hur bra som helst. Som jag fattat det så finns det två olika varianter på denna motor, 130 samt 163HK. Räcker 130-hästars-motorn till? Den verkar inte så vanlig på beg. marknaden.

Hur står den äldre dieselmotorn (2.5tdi på 140hk) i jämförelse med d5'orna?

Slutligen undrar jag om det skiljer mycket i ägande/servicekostnader mellan V70 och V70N?

Många frågor på en gång...

Tack på förhand!
moonshadow skrev:Hej alla!

Jag firar mitt första inlägg på detta forum med att undersöka diesel-marknaden en aning :)

Jag är väldigt sugen på att köpa en dieselbil eftersom jag kör +3000/år. Har i nuläget en V70 2.4 -00 som jag trivs superbra med, men som dock är lite törstig. Jag har uppmärksammat att det finns flera olika dieselmotorer till V70 beroende på vilken årsmodell bilen är.

Låt oss säga att jag siktar på en v70N. D5'an verkar ju hur bra som helst. Som jag fattat det så finns det två olika varianter på denna motor, 130 samt 163HK. Räcker 130-hästars-motorn till? Den verkar inte så vanlig på beg. marknaden.

Slutligen undrar jag om det skiljer mycket i ägande/servicekostnader mellan V70 och V70N?

Tack på förhand!
Jag hade inte köpt en v70n med 130 hk, för seg och tung bil, det kommer bli lite trögt att köra den, tung bil med så lite kraft...ta och välj 163Hk....samt skatten på diesel bilar är väl fortfarande hög samt bensinen är nästan samma pris som 95oktan eller !?
Användarvisningsbild
av A80TD
moonshadow skrev:Hej alla!

Tack på förhand!
Här är ett test där 130-hästarn finns med:
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... l&carId=61

Ta ut en på en provkörning och känn efter hur motorkaraktären skiljer sig jämfört med en bensinare utan turbo.

Jag minns att säljaren på Volvo sa att nästan ingen köper 130-hästarn, eftersom man får 163 hk-versionen om man lägger till 10000:-

På volvoverkstaden säger de audimotorn också är bra, men att volvodieslarna har lägre servicekostnader och går tystare.

Jag köpte en beg. D5 och den är faktiskt bättre än jag trodde den skulle vara.

Finns ingen hydralik i spegeln.

Funktionen heter "Double Lock" och aktiv[…]

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]