Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har ett nytt problem uppstått efter bränslepumpens byte, har kört ett par mil efter bytet och det har fungerat fin fint men nyligen när ja kom ut på en landsväg och accelerera upp emot 3-4000 varv i 3:ans växel så kände jag att något "tappade" grepp i motorn som om en rem lossnade men då hade motorn inte kunnat dra runt ju, så tvekar på det.
Nu är tomgången vajande dvs. dör nästan vid frikopplingar. Accelerationen har bytat beteende helt nu också, låter väldigt liknande som något hål i avgasröret men jag ser inga märkbara läckage underifrån. Det är som att accet "rycker" igång istället för att göra det mjukt och fint som det gjorde innan varvningen på landsvägen. Märkbart är att bilen/motorn inte orkar segdra längre på de låga växlarna som de tidigare har gjort heller, tidigare så kunde man "rulla" i 1:an och 2:an utan gaspådrag men nu så försöker den bara dö och rycker på vägen istället.
Minns även att jag sprutade på lite remspray runt servon och neråt för att försöka få bort lite gnissel, kan medlet ha löst upp någon del av en rem som nu inte orkar dra runt motorn längre under mina accelerationer?
Eller kan det vara som så enkelt att det är servopumpen som har gett upp? Den har gett ifrån sig ett "mörkt tungt gnisslande" ljud under flera år som jag kan minnas. Har hörts märkbart vid tomgångar under åren men blivit en aning ljusare gnisslande på den senaste tiden, därmed försökte jag me remsprayen.
Ratten vibrerar/rycker synkat me motorn så jag misstänker servon eller någon rulle.
Misständer det så tänker jag på fördelarlock och rotor eftersom d inte har varit byta alls.
Vad säger ni? Vad är värt att ta en koll på först?

Tackar i förhand
Ser man på efter att man har kollat felkoderna:

1-4-5 Signal till insprutningsventil cylinder 4, felaktig

2-1-2 LH 3.2 Fenix 5.2 LH 2.4 Regina Motr 1.8 - Lambdasondsignal, saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal främre lambdasond, saknas eller är felaktig

hur ska jag kunna åtgärda dessa felkoderna? Jag märker att mina ventiler/lyftare låter extra knackit när jag tänker efter, avgaserna luktar rent av skit nu också.
Lambdasonden köpte jag begagnad så ifall den har gett upp kan jag bara skylla på mig själv men signal till insputningsventil? Vad för del är det som styr dessa signaler?

Kan jag köra med bilen som den är? Eller ska det åtgärdas helst innan jag kör med den?

Tackar ännu en gång i förhand
Kolla så att kontakten sitter som den ska till spridaren på cylinder 4 och att det inte har ärgat i kontakten. Annars kan du prova att byta plats på den spridaren och se om felkoden förflyttar sig till en annan cylinder, då är det fel på spridaren.
Nollställt felkoderna, kopplat av båda polerna för nollställning av insprutningen, kopplat om styrenheten för spridarna och kopplat om spridarna för att vara säker att d inte är glapp. En sak som jag glömde ta med var minuskabeln till batteriet som nästan hade lossnat efter färden första dagen problemet uppstod. Kanske kan ha varit glapp däremellena som fick elsystemet att spöka lite.
Haft bilen igång i 30 min och kollat felkoder men inget dyker upp nu. Den går fint på alla 5 cylindrar och så får vi se om problemet återkommer.
Annars ett tips till alla som har inte spänt åt polerna att göra det! :D
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw