- tis 23 feb 2010, 12:54
#382090
Nu har ett nytt problem uppstått efter bränslepumpens byte, har kört ett par mil efter bytet och det har fungerat fin fint men nyligen när ja kom ut på en landsväg och accelerera upp emot 3-4000 varv i 3:ans växel så kände jag att något "tappade" grepp i motorn som om en rem lossnade men då hade motorn inte kunnat dra runt ju, så tvekar på det.
Nu är tomgången vajande dvs. dör nästan vid frikopplingar. Accelerationen har bytat beteende helt nu också, låter väldigt liknande som något hål i avgasröret men jag ser inga märkbara läckage underifrån. Det är som att accet "rycker" igång istället för att göra det mjukt och fint som det gjorde innan varvningen på landsvägen. Märkbart är att bilen/motorn inte orkar segdra längre på de låga växlarna som de tidigare har gjort heller, tidigare så kunde man "rulla" i 1:an och 2:an utan gaspådrag men nu så försöker den bara dö och rycker på vägen istället.
Minns även att jag sprutade på lite remspray runt servon och neråt för att försöka få bort lite gnissel, kan medlet ha löst upp någon del av en rem som nu inte orkar dra runt motorn längre under mina accelerationer?
Eller kan det vara som så enkelt att det är servopumpen som har gett upp? Den har gett ifrån sig ett "mörkt tungt gnisslande" ljud under flera år som jag kan minnas. Har hörts märkbart vid tomgångar under åren men blivit en aning ljusare gnisslande på den senaste tiden, därmed försökte jag me remsprayen.
Ratten vibrerar/rycker synkat me motorn så jag misstänker servon eller någon rulle.
Misständer det så tänker jag på fördelarlock och rotor eftersom d inte har varit byta alls.
Vad säger ni? Vad är värt att ta en koll på först?
Tackar i förhand
Nu är tomgången vajande dvs. dör nästan vid frikopplingar. Accelerationen har bytat beteende helt nu också, låter väldigt liknande som något hål i avgasröret men jag ser inga märkbara läckage underifrån. Det är som att accet "rycker" igång istället för att göra det mjukt och fint som det gjorde innan varvningen på landsvägen. Märkbart är att bilen/motorn inte orkar segdra längre på de låga växlarna som de tidigare har gjort heller, tidigare så kunde man "rulla" i 1:an och 2:an utan gaspådrag men nu så försöker den bara dö och rycker på vägen istället.
Minns även att jag sprutade på lite remspray runt servon och neråt för att försöka få bort lite gnissel, kan medlet ha löst upp någon del av en rem som nu inte orkar dra runt motorn längre under mina accelerationer?
Eller kan det vara som så enkelt att det är servopumpen som har gett upp? Den har gett ifrån sig ett "mörkt tungt gnisslande" ljud under flera år som jag kan minnas. Har hörts märkbart vid tomgångar under åren men blivit en aning ljusare gnisslande på den senaste tiden, därmed försökte jag me remsprayen.
Ratten vibrerar/rycker synkat me motorn så jag misstänker servon eller någon rulle.
Misständer det så tänker jag på fördelarlock och rotor eftersom d inte har varit byta alls.
Vad säger ni? Vad är värt att ta en koll på först?
Tackar i förhand