Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roberthandler
hej
jag skulle behöva lite hjälp. med volvon. lambdalampan började lysa på bilen när jag startade den en gång, och jag tog den på verkstad och dem koppla in datorn och dem kom fram till att bakre lambdasonden va trasig. och de berodde tydligen på att "katten" var bortplockad så lambdan "sotasönder", så jag satte dit en "racekatt" och jag köpte en lambda från en skrot och den skulle enligt dem vara hel och fungera.
när jag bytte lambdan plockade jag av batteikablarna bytte lambdan och satte tillbaka batterikablarna och sen när jag starta var lambdalampan släckt, men när jag hade kör ungefär 2 mil började lampan lysa igen, så jag for hem och löft av minuspolen sen körde jag ungefär 4 mil sen började lampan lysa igen, är de någon som vet va de kan va för något som är på tok eller räcker de inte med att bryta strömmen för att släcka felkoden och lampan?
av *pettson*
Till att börja med så.. bakre lambdans jobb är att kika så katalysatorn är hel. Den ska endast kunna jobba med ytterst lite pendling. Helst ska den ha noll pendling. Alltså avgaserna ska ha en konstant avgashalt eller pendla väldigt lite (bra renat). Huruvuda en lambda sotar sönder för att man tar bort katalysatorn låter väldigt långsökt. Kissen renar inte optimalt ens 50% av tiden du kör i din bil. Resten av tiden sotar den eller går för klent.
Med racekat så blir det ofta mindre renat och mera pendling och därmed felkod. Brukar dock ge att katalysatorn är ineffektiv då.
MEN hursomhelst så betyder ju inte en tänd lampa igen att det måste vara samma fel. Läs ur koden/koderna istället och se vad det klagas på. Det kan vara nåt helt annat.
Återkom helst med KODEN/KODERNA. Inte vad nån tolkat dom till.
av roberthandler
tja!
Du ville att jag skulle återkomma med felkoderna. På pappret jag fick med mej från verkstan står det följande:
Styrdon Diagnos VOLVO Motronic M 4.4 Felminne
14 Lambdasondvärme 2 (bakom KAT)
Fel
Antal fel 1

vore väldigt tacksamm om du kunde hjälpa mej! :P
av roberthandler
nu har jag kollat felkoderna på verkstad igen och de va fortfarande förvärmningen på den bakre lambdan som var fel plus att nu var det felaktig signal också.
dem sa att jag skulle köpa en ny lambdasond som heter 0258986505, är de någon som vet vart man kan få tag på en billig och fungerande sådan?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw