Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrOCM
#371037
Jag är lite nyfiken på vilken lampa som är "lambda-lampan". Såvitt jag kunde se (om jag inte är helt blind, vilket iofs inte vore första gången) så fanns det ingen lampa som var kopplad till lambda-sonden på instrumentpanelen enligt instruktionsboken. Om jag nu missat något så skulle jag uppskatta att någon berättade hur symbolen ser ut och var på panelen lampan sitter.

Nu känner jag iofs inte för att montera ner halva inredningen för att komma åt att byta en kontroll-lampa men det är ändå bra att känna till vilken lampa som är trasig.
av SubMarine
#371067
Finns ingen lambda-lampa utan du har en motorelektronik-/miljölampa, den är illustrerad som en motor.
av MrOCM
#371074
Den lampan tror jag lyser när jag vrider på tändningen men den släcks sedan. Jag skall dubbelkolla imorgon. Det är dock intressant att ingen varningslampa lös när jag hade felkoder på LMM och bakre lambda-sonden (innan jag bytte dem).
av MrOCM
#371499
Det verkar finnas två lampor som har med motorelektroniken att göra, en med en motorsymbol och en med en tre-bokstavs-förkortning. Båda lamporna lyser när tändningen slås på men släcks sedan.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
#371778
Följer denna tråd med STORT intresse pga liknande problem. Hoppas du inte har nåt emot att jag lånar tråden lite..? Har haft bilen på verkstad i snart 3 veckor :shock: Har skickat upp boxen till Turbocenter igår för en koll. Meken min säger att det är sista utvägen. Han har provat att byta LMM, bägge lamdbasonderna och bränslepump men inget funkar. Olika felkoder vid varje start. Ena starten går bilen bra på tomgång men tål ej gas. Nästa start ingen tomgång men går bra att köra med osv... 2006, ca 4000 mil sedan byttes gasspjäll och båda lambdagivarna plus mjukvara på Volvoverkstad. Bilen är trimmad på firma men när jag öppnade boxen av ren nyfikenhet innan jag skickade den tyckte jag lödningarna till chippet såg lite "klöddiga" ut...(bilder finns) Tar emot tips av alla slag för det börjar kännas trist att inte få bilen att funka...
av MrOCM
#380809
Facit nu när jag kört några mil är att problemet nästan verkar vara borta. De enda symptomen som återstår är att tomgången är ojämn vid kallstart och att en felkod på "trasig varningslampa" kvarstår. Det jag gjort hittills är alltså att byta LMM, byta bakre lambda-sond och att hälla en liter K-sprit i tanken för att bli av med eventuell fukt i soppa-systemet.

LMM och lambda-sond köptes förresten på Biltema (för totalt ca 1.500:-) och bytet gjorde jag själv. Får väl se om det fungerar i längden. Man har ju hört en hel del både positivt och negativt om Biltema-delar. Hur som helst så blev det rejält mycket billigare än att lämna in bilen på verkstad.

Det har också visat sig att priset jag fick från Volvo inte alls var byte av LMM. Trots att det var LMM-byte jag frågade efter så fick jag priset på byte av spjällhus. Byte av LMM är avsevärt billigare än byte av spjällhus. Dessutom är det endast spjällhusbyte som också kräver omprogrammering.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw