Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
Tänkte lägga några timmar idag på att byta kylaren. Borde la inte vara för blodigt ....
Det gick åt helvete :evil:
Har Turbo, AC och automatlåda. Vilket inte gör saken lättare.
Var på självmek så jag hade tillgång till lyft. Annars hade jag väl lagt ner direkt.
De 4 skruvarna som håller kylarfläkten satt ju taskigt till , de 2 nedre. Fick loss den i alla fall.
Sen var det nästa steg i Haynes.

"Skruva ur kondenserarens övre fästbultar på var sida"
Det tror jag är en ren felaktighet i Haynes :-(O)
Dom är helt omöjliga att komma åt framifrån.
Gick ut och rökte ... det brukar ge en del nya ideer i kniviga fall.
Enda rätta måste vara att skruva ur de 2 fästbultarna för kylaren. Så man kan vika den bakåt i överkant. Då kan man ju komma åt de fästbultarna för kondenseraren.

Ja, givet så släppte ju "muttern" som är svetsad i chassit för en av bultarna som håller upp kylaren. Jodå den är helt rund också så man kan inte hålla mot med nån nyckel. OCH min svetstång var precis för liten för att klara rundmuttern.

Då la jag ner .... nackdelen med självmek är ju att det gäller att få ihop bilen innan de stänger för kvällen :(
Ni som bytt kylare. Hur mekar ni loss de två övre fästbultarna för kondenseraren ? Jag ser ingen annan väg än att skruva loss fästet för kylaren, så man kan vika den bakåt. (Vilket man enligt Haynes gör i ett senare skede :roll: ).
Tacksam för tips innan jag ger mig på det försök nr 2 ;-//
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Att laga en bil med en bok framför sig ser jag som omöjligt. Du behöver nog polare som hjälper dig. Det kan verka lätt att skruva med hjälp av böcker och nätet men erfarenhet är värt så mycket mer...
Ja erfarenheter får man ju för varje gång man mekar. Att kasta en blick i Haynes också är ju ingen nackdel. Men håller med dig om att det inte räcker långt utan den praktiska erfarenheten. Det är ju den vi i huvudsak delar med oss av här i forum.
av Lilj
ÄRRet skrev:Att laga en bil med en bok framför sig ser jag som omöjligt. Du behöver nog polare som hjälper dig. Det kan verka lätt att skruva med hjälp av böcker och nätet men erfarenhet är värt så mycket mer...

Nu talar du nog för dig själv. Tycker Haynes boken är helt underbar, har alltid med mig den när jag ska göra någonting. Flera gånger har jag använt den med saker jag aldrig gjort förut. T.ex bytt sötdämpare, gjort 16.000 mila service m.m. Ett bra ex är när jag skulle ta lös generatorn, sparade många timmar på att få reda på att man skulle lossa bultarna på ac kompressorn lite samt även att det stod (bilder) vart alla skruvarna fanns. Nu i skrivandes stund kom jag ju på att det även stod att man skulle ta bort kylar fläkten för att kunna ta lös generatorn vilket jag inte heller visste. Nu ber jag om ursäkt för att jag inte kom med något svar men jag ville bara säga att haynes boken är nog en av dom bästa investeringar jag gjort.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Lilj skrev:
ÄRRet skrev: Tycker Haynes boken är helt underbar.
Håller med dig. Första jag gör är att köpa Haynes när jag skaffat en ny bil. Blivit ett 30-tal hittills .. :mrgreen:
av Jocke71
Går att ta dom två översta bultarna till kondensorn på plats. Jobbar själv med AC och lossar inget annat när jag tar dom. Är det dom sexkantiga 10mm så är det bara in med en lednyckel.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Jocke71 skrev:Går att ta dom två översta bultarna till kondensorn på plats. Jobbar själv med AC och lossar inget annat när jag tar dom. Är det dom sexkantiga 10mm så är det bara in med en lednyckel.
Ok, har ju inte ont om verktyg precis. Men verkade ändå omöjligt för mig ....
Får göra ett försök igen då nästa gång.
Och du fick loss dem utan att lossa bultarna som håller kylen ?
sidhabo skrev:
Jocke71 skrev:Går att ta dom två översta bultarna till kondensorn på plats. Jobbar själv med AC och lossar inget annat när jag tar dom. Är det dom sexkantiga 10mm så är det bara in med en lednyckel.
Ok, har ju inte ont om verktyg precis. Men verkade ändå omöjligt för mig ....
Får göra ett försök igen då nästa gång.
Och du fick loss dem utan att lossa bultarna som håller kylen ?
Ja jag lossar inte kylaren när jag byter kondensor. Fast jag har ju bytt några stycken så man vänjer sej.
Varierande laddtryck Volvo 940

Wastegateaxel som glappar kanske. Den kan glappa i[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]

Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]