- fre 12 feb 2010, 10:43
Precis som Trådskaparen så körde jag omkring med en 2.4T och drog dessutom husvagn med den.
Saknade dessutom lite vrid vid acceleration.
Gått och funderat och suktat efter en diesel, länge.
I somras slog vi till på en D5, att det blev en D5 hade mindre betydelse. Denna Summum hade allt vi önskade oss i utrustning och dessutom i skön färg. Dock hade vi önskat oss en helsvart innan, men så stod denna på bilgården och blänkte.
Hade provkört några innan D5, 2.4D och de gick hur bra som helst. Dock ville vi inte besvära handlaren om att få provdra husvagnen med den innan köp. Det gick som det gick och vi köpte oss en bil som vi avser att ha kvar länge, väldigt länge efter full betalning lagts.
Jag kan bara rekommendera diesel, de är helt underbara.
Man får först och främst en annan körstil. Kan inte riktigt sätta fingret på det, men man kör lite lugnare per automatik.
Kraften finns där om man vill rödljusrejsa lite. Ok. Volvo är ingen raket, men gissa vad en del blir snopna när man kör om dom i uppförslut, dessutom med husvagnen efter *skratt*
Göteborgbacken utanför Jönköping var ett sånt ställe.
När det lönar sig för dig, det vet bara du.
Hur mycket du kör osv. Själv var jag lite rädd för en högre servicekostnad, men efter hört mig för hos verkstäderna, även märkes och märkesoberoende så var den kostnaden ytterst marginell.
Men jag räknade så här. Kr per mil. Hur många kr kostar varje mil i drivmedel.
Med bensinaren och mitt körsätt så snittade jag vardagskörningen på 1,12. i dagspris ca 14kr mil.
med dieseln och snitt 0,7 så blir det 8kr, bara där skiljer det 6kr milen i drivmedelskostnad.
Jag har halverat kostnaden för drivmedelkontot och ibland tankar jag bara en gång per månad, istället för 3-4 ggr månad.
Att fordonsskatten är högre, gör mig inget då den delas upp var fjärde månad, och det slumar sig så att man har massa kostnader mindre vissa månader och en fordonsskatt på ca 2000 var fjärde månad.
Försäkringen var bara marginellt högre.
Vad jag har läst mig till på forumet när jag letade efter diesel, var att audimotorn hade vissa svagheter. Vill minnas bl.a. vattenpumpen. om den var svår att byta eller om det var mindre bra kvalitet på den kommer jag just nu inte ihåg i skrivande stund. Kanske var det högre kostnader.
Rekommenderar Volvodieseln i första hand om du ska välja diesel och Volvo.
Lycka till med ditt köp.
P.s
Fundera gärna på en med lägre miltal och kanske högre inköpspris än vad du tänkt dig ifrån början. Det är ju ändå du som ska köra med bilen.
D.s
Senast redigerad av 1 Larzan, redigerad totalt 0 gånger.
Faan vad jag är nöjd med min Santa Fe DM
Våra Husvagnsäventyr, hittar du här - http://larzan.se/