- ons 03 feb 2010, 22:18
#374921
Hej på er!
Har just bytt komplett kamremssats inkl vattenpump på en -98 C70 2,5T automat.
Bilen har bara gått 6300 mil, men ägaren ville ändå ha "allt" bytt. Kanske klokt, den är ju ändå 12 år gammal...
Jag gjorde som man skulle med nollning (ej tolk dock) och uppspänning enligt visaren (max spänd och sedan tillbaka till rätt inställning), men jag är ändå aningen orolig.
Efter att ha luftat och varmkört så ändrar sig visaren på spännaren till höger (mer sträckt) väldigt mycket. Jag är medveten om att det bör vara i sin ordning, men det är ändå väldigt nära det mekaniska stoppet på spännaren. Observera att jag kollat då motorn går på tomgång.
Efter att ha låtit den kallna och ställt den i "0", så är visaren tillbaka där den skall.
Är detta OK?
Sedan så lade den nya remmen av en del gummirester på det nya (galvade) löphjulet också. Såg inte särskilt vackert ut och det är inget jag sett förr.
Det är det ett knackande ljud från vänster sida (förarsidan) av motorn vid tomgång / varm motor. Vad kan det vara? Låter inte som ventilknackande, ej heller kylfläkten.
Att jag sedan "häckade" givaren för kylvätskenivå, det är ju bara en bonus. Får beställa en ny i morgon.
Orolig och tacksam för svar.
/Fredrik
Har just bytt komplett kamremssats inkl vattenpump på en -98 C70 2,5T automat.
Bilen har bara gått 6300 mil, men ägaren ville ändå ha "allt" bytt. Kanske klokt, den är ju ändå 12 år gammal...
Jag gjorde som man skulle med nollning (ej tolk dock) och uppspänning enligt visaren (max spänd och sedan tillbaka till rätt inställning), men jag är ändå aningen orolig.
Efter att ha luftat och varmkört så ändrar sig visaren på spännaren till höger (mer sträckt) väldigt mycket. Jag är medveten om att det bör vara i sin ordning, men det är ändå väldigt nära det mekaniska stoppet på spännaren. Observera att jag kollat då motorn går på tomgång.
Efter att ha låtit den kallna och ställt den i "0", så är visaren tillbaka där den skall.
Är detta OK?
Sedan så lade den nya remmen av en del gummirester på det nya (galvade) löphjulet också. Såg inte särskilt vackert ut och det är inget jag sett förr.
Det är det ett knackande ljud från vänster sida (förarsidan) av motorn vid tomgång / varm motor. Vad kan det vara? Låter inte som ventilknackande, ej heller kylfläkten.
Att jag sedan "häckade" givaren för kylvätskenivå, det är ju bara en bonus. Får beställa en ny i morgon.
Orolig och tacksam för svar.
/Fredrik
MVH
Fredrik, Umeå
Golf -89
Audi A6 Q (går fint då den är otrasig...)
Volvo 745 GLE -86 (skogsvagnen)
Motorsågsdriven spark (årsmodell okänd)
Fredrik, Umeå
Golf -89
Audi A6 Q (går fint då den är otrasig...)
Volvo 745 GLE -86 (skogsvagnen)
Motorsågsdriven spark (årsmodell okänd)