Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Redcreek
Hej på er!

Har just bytt komplett kamremssats inkl vattenpump på en -98 C70 2,5T automat.
Bilen har bara gått 6300 mil, men ägaren ville ändå ha "allt" bytt. Kanske klokt, den är ju ändå 12 år gammal...
Jag gjorde som man skulle med nollning (ej tolk dock) och uppspänning enligt visaren (max spänd och sedan tillbaka till rätt inställning), men jag är ändå aningen orolig.
Efter att ha luftat och varmkört så ändrar sig visaren på spännaren till höger (mer sträckt) väldigt mycket. Jag är medveten om att det bör vara i sin ordning, men det är ändå väldigt nära det mekaniska stoppet på spännaren. Observera att jag kollat då motorn går på tomgång.
Efter att ha låtit den kallna och ställt den i "0", så är visaren tillbaka där den skall.
Är detta OK?
Sedan så lade den nya remmen av en del gummirester på det nya (galvade) löphjulet också. Såg inte särskilt vackert ut och det är inget jag sett förr.

Det är det ett knackande ljud från vänster sida (förarsidan) av motorn vid tomgång / varm motor. Vad kan det vara? Låter inte som ventilknackande, ej heller kylfläkten.
Att jag sedan "häckade" givaren för kylvätskenivå, det är ju bara en bonus. Får beställa en ny i morgon.
Orolig och tacksam för svar.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Nexus
knackljudet är någon returventil för bensinångor om jag inte minns fel? helt normalt ljud har det på min v70 oxå.
Haynes säger följande om spännaren, spänn som du gjort sen dra runt motorn 2 varv och kolla så den kan pendla fritt och att den går tillbaka till mittlägen vid "nollinställningarna".
Användarvisningsbild
av Redcreek
Grammse skrev:knackljudet är någon returventil för bensinångor om jag inte minns fel? helt normalt ljud har det på min v70 oxå.
Haynes säger följande om spännaren, spänn som du gjort sen dra runt motorn 2 varv och kolla så den kan pendla fritt och att den går tillbaka till mittlägen vid "nollinställningarna".
Tack för svaret. Instruktionen stämmer på pricken överens med mitt Autodataprogram, och så har jag också satt ihop det.

/Fredrik
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]