Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tim
Tjena. Har ett problem med fyrhjulsdriften på en v70 som jag inte kan lyckas hitta lösningen på , problemet ligger alltså i att när man kör med bilen och svänger kraftigt åt något håll så liksom hugger smäller det i någonting ruskar i princip i hela bilen.. När man tar dän kardanstången och kör så finns det ingen tendens till problemet.. Har provat med allt det tänkbara har bytit till en ny kardanstång, plockat ner vinkelväxeln och kontrollerat hylsan mellan den och växellådan, bytit viskokoppling till 2 begagnade och nu senast en ny , men problemet kvarstår utan någon skillnad alls . Någon som har haft liknade problem eller kan ha någon idé och vad det kan vara för fel på den här skit fyrhjulsdriften `? :roll: Tacksam för alla tips !! :)
av Zeppe
Kan måhända det är diffen i "klumpen" bakaxeln som fastnat, då du svänger vill ju bakhjulen snurra lika långt på bägge sidor men det går inte då det inre går en kortare väg och då kan det få detta fenomen.. :wink:
av Zeppe
fenomenet med en "låst" diff blir att det hugger i bilen när man svänger. Det kan upplevas som att det skakar i bilen. Om m an kör sakta med öppen dörr och gör en vänstersväng så skall du höra hur vänster bakhjul liksom vill snurra fortare än vad det borde göra. Man kan säga att det vill "spinna"
Är så fallet så finns risken att du måste byta "klumpen"
Kolla med verkstaden för en provkörning om vad de tycker.
Jag kan ha fel men tycker att det låter som diffen.
av jmk
Du kanske löst problemet nu men jag hade precis samma problem med min v70 awd. Och det visade sig vara undre motorfästet bakom höger framhjul (innanför plast innerskärmen) som var riktigt slitet. Motorfästet kostade 1000kr på volvo var lätt att byta och sedan kunde jag sätta dit kardan igen, funkar perfekt nu.
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.