Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peeks
Hejsan,
jag har en VOLVO 854-512 GL av årsmodell -94 som har gått lite över 22000 mil. Den har nu börjat bete sig väldigt underligt. När jag startar den går varvtalet upp till strax under 1000. Så har det varit hela tiden och jag upplever det som normalt. Den går jämnt och fint. Problemet är när jag kört en bit med den. (Kör sällan mindre än 1,5-2 mil) När jag stannar bilen går varvtalet ner till under 500 och där står den och hostar och hackar och fladdrar och det känns som om den är på väg att dö. Jag brukar inte låta den stå så utan stänger av den. När jag sedan startar bilen, oavsett om det gått 5 minuter eller ett par timmar, går den normalt igen på tomgången. Det är alltså bara när den har varit ordentligt varm som den börjar bråka, men det har ingen betydelse om motorn fortfarande är varm när jag startar den. Än så länge har den inte stannat för mig. Det är heller inga problem när jag växlar, varvtalet går då inte ner så lågt.
Bilen står utomhus och problemet ändras inte med ändrad temperatur. Den drar lite olja men har gjort så hela tiden, det är ytterst små mängder. Den servades i somras.

Min lokala bilmekaniker kunde inte hitta något fel på bilen när jag bad honom kolla den. Han påstod att den gick så snällt på tomgången. Men jag misstänker att han då bara hade startat den och låtit den gå på tomgång några minuter.

Jag är verkligen novis på bilmotorer så jag undrar mest om det är någon som har någon idé om vad problemet skulle kunna vara. Och kanske om jag kan vänta mig en förvärring.
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Avdelning lurigt fel ??:-/ Nånting blir ju uppenbart resettat, i och med att den funkar bara av att du slår av den ....
Vet du om verkstan läste ut felkoder ? Eller om de bara nöjde sig med att den gick så fint :mrgreen:

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]