CarMan skrev:Jag vidhåller vad jag skrivit & lägger till at man inte heller får fetta in kontaktstycket, för även detta kan påverka sondens referens luft!
Jag har tjafsat om detta förut i andra forum & på nått forum, kan vara Zatzy dör finns ett inklistrat svar jag fick från bosch då ingen trodde mig, ska nog finnas texten från Volvo också!
tja.. det finns ingen text i världen som kan få mej att ändra mej..och inte dej heller när du väl öppnat en och kikat. Texter är alltid kul, roligare är när dom som översatt och skrivit i referenslitteratur vet vad dom skriver om. Gör såhär nästa gång du testar en lamda.. dränk den i vatten. OM du har rätt fungerar den kalas.. om jag har rätt.. slutar den att fungera? Nej riktigt så enkelt är det inte.. det finns 3 generationer av dessa saker, den gamla hederliga som finns som 1,2,3,4 ledares i dom flesta bilar upp till år 1996-97, sen en som är en mellanmodell för 97?-00 sen en mycket snabbare modell för 00 och framåt. Dom äldre har syrehål. Dom medium har syre via kabelHÖLJET inte så det följer höljet framåt utan igenom materialet som höljet består av, generation 3 är samma funktion som generation 2 men mycket snabbare både start och reaktion, samt bättre exakthet.
Rent teorietiskt.. generation kan skarvas vid lamdan. UTAN trassel
Generation 2kan inte skarvas vid lamdan exakt utan gärna 30 cm framför..eller mera för den delen,just för materialets skull. Det brukar inte innebära några som helst trassel.
Generation3 Har jag skarvat några av utan några som helst problem sålänge man håller sej till att inte skarva exakt framme vid lamdan. Det är förvisso nåt man inte brukar göra eftersom lamdan som skarvas in kommer med minst en halvmeter kabel till..
*The outside of the bulb is exposed to the hot gases in the exhaust while the inside of the bulb is vented internally through the sensor body to the outside atmosphere.
Older style oxygen sensors actually have a small hole in the body shell so air can enter the sensor, but newer style O2 sensors "breathe" through their wire connectors insulation and have no vent hole. It’s hard to believe, but the tiny amount of space between the insulation/wire and through wire insulant provides enough air to seep into the sensor (
for this reason, grease should never be used on O2 sensor leads/connectors because it can block the flow of air). Venting the sensor through the wires rather than with a hole in the body reduces the risk of dirt or water contamination that could foul the sensor from the inside and cause it to fail.*
Older style i det här fallet är fram till 1997
En infettad kabel är syretät..det är inte höljet på en vanlig kabel utan fett