Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JariMakinen
Hej Allihop!!Tänkte höra med er om någon vet hur många ventiler jag har på min Volvo 855gl? Som sagt så är det en 855-512 GL/ Se-paket 94a med 103 Kw.Sen undrar jag om ni har lite förslag på något trevligt (billigt) sätt att pigga upphästarna i den.Har hört att chiptrim tar ner bränsle förbrukningen. Vad rekomenderas ?Ha en fortsatt trevlig kväll / Jari
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
10 ventiler har du i den. Visst kan man chippa en sugmotor, men jag vet inte om det är värt +15hk för runt 3900kr :wink: Tror knappt du kommer märka någon skillnad tyvärr..

Hur är bilen servad? Ny olja, tändstift och luftfilter kan göra bilen lite piggare ;-//

Mvh Kalle
av JariMakinen
~Kalle~ skrev:10 ventiler har du i den. Visst kan man chippa en sugmotor, men jag vet inte om det är värt +15hk för runt 3900kr :wink: Tror knappt du kommer märka någon skillnad tyvärr..

Hur är bilen servad? Ny olja, tändstift och luftfilter kan göra bilen lite piggare ;-//

Mvh Kalle
Tack för ett snabbt svar!!
Vet inte hur den blivit servad tidigare, men hade den inne på service idag,
olje/Luftfilter olja. Han blev bra mycket gladare :D
Oljan hade gjort sitt låg -1,5 liter. Får nog byta ut stift , fördelare,, kablar imorgon.
Håller med dig. 15 hk är ju inte mycket att hänga i granen.
Då förstår jag att den känns lite trött med bara 10 ventiler.
Men Tack för hjälpen!!!
Ha det gött.
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Jag hade en 740 som jag bytte till sportluftfilter och då var den mycke piggare vet inte om det fungerar på 850 ännu har inte hunnit byta ännu mend et kan vara värt att testa

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]