Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Taxidrulle skrev:Kalas - nu förstår jag! Är det några tveksamheter med kvalitén på Biltemas flexrör? Tänker på om man ska köpa deras eller någon annanstans?

Det börjar iaf kännas som att man slipper att byta kat, vilket ju är fruktansvärt skönt! Får kika vidare med lite verkstäder i nästa vecka...

Angående placering, så ska det sitta på främre röret.

Tack även för förklaringen hur röret är uppbyggt. För övrigt kan nämnas att just övre motorfästet byttes vid förra servicen :lol:
Nej det är inga tveksamheter... gör du det snyggt och håller efter övre motorfästet så ska du se att det håller många mil..
Användarvisningsbild
av Taxidrulle
Imorgon ska bilen äntligen in på verkstan för detta lilla gissel..

Nu är det bara att hålla tummarna att katen inte tagit skada av att bilen trillat på några mil med detta kaputt.
Användarvisningsbild
av Taxidrulle
Så enkelt var det inte!

Jag lämnade in bilen på verkstad (med duktig personal) tillsammans med ovan nämnda flexrör från Biltema. Det var för liten platta på det, således funkar det inte till min bil. Jag aktiverade chefen med att leta runt på skrotarna runt Helsingborg medan jag var ute och jobbade. Han hittade flera stycken men med fel mått. tydligen var de flesta ett par cm "fel". Är det nån ovanlig motor jag har, eller vad beror detta på?

Jag är nu på jakt efter en kat från skrot då Volvo tar 4.800 plus moms för delen, den verkar inte vara den lättaste att finna då de flesta har med 'det andra måttet' vid flexröret....

Tips, råd & synpunkter efterfrågas! Tacksam för alla inlägg som kan hjälpa mig nu. Bilen står på verkstad med rivet avgassystem och den kommer inte därifrån förrän jag hittat rätt del...
av *pettson*
Taxidrulle skrev:Så enkelt var det inte!

Jag lämnade in bilen på verkstad (med duktig personal) tillsammans med ovan nämnda flexrör från Biltema. Det var för liten platta på det, således funkar det inte till min bil. Jag aktiverade chefen med att leta runt på skrotarna runt Helsingborg medan jag var ute och jobbade. Han hittade flera stycken men med fel mått. tydligen var de flesta ett par cm "fel". Är det nån ovanlig motor jag har, eller vad beror detta på?

Jag är nu på jakt efter en kat från skrot då Volvo tar 4.800 plus moms för delen, den verkar inte vara den lättaste att finna då de flesta har med 'det andra måttet' vid flexröret....

Tips, råd & synpunkter efterfrågas! Tacksam för alla inlägg som kan hjälpa mig nu. Bilen står på verkstad med rivet avgassystem och den kommer inte därifrån förrän jag hittat rätt del...
aldrig stött ¨på nånannan platta?..
av Perra N
Det finns ju en modell som Meca säljer, som är grövre i röret, men då får man bara själva flexdelen, inte flänsplattan. Det kanske är den?
Användarvisningsbild
av Taxidrulle
Det fick bli lite snabba ryck idag då jag behövde få klart bilen.

Meca kollade jag aldrig upp, men AD-center, Mekonomen, Biltema, diverse skrotar och lite andra kontakter genom chefen lyckades inte hitta rätt del, så det blev till att köpa hela katen från Volvo :cry:

Den "vanliga" plattan var tydligen på c:a 60 mm och den som sitter på min bil var c:a 80 mm. Alla katar på skroten hade den på c:a 60, och det verkar som att den är den vanligaste. Kanske sitter det en grövre på tysksålda? Hur som helst, nu är möget på plats och jag kan boka besiktningstid utan att oroa mig för mycket - nästa sak att oroa sig för är väl när räkningen på katen kommer....
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]