Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Severin skrev:
*pettson* skrev: men får bilen rulla så oljan blir ordentligt varm och kokar ur samtidigt som du har låt säga 2000-2500 rpm så att motorn suger upp rejält med ångor också, då lär det bli bättre. Att köra gör att motorn jobbar dessutom, du uppnår och upprätthåller oljetemp mycket lättare då.
Eftersom jag kör ganska lite motorvägsfart så brukar jag faktiskt ligga på 2500-3000varv så den blir fortare varm så det blir ofta jag åker på lägre växel just för detta syfte,folk läre verkligen fundera om jag är dum i huvudet :lol:
hm.. tja det är ju bra om bilen får bli varm på mätaren innan den varvas, men sen är det helt okej att köra på dom varvtalen för att upprätthålla lite jobb och framförallt flås i vevhusventen.
av *pettson*
Fisch skrev:Säkert en ganska dum fråga som har besvarats förr. Men varifrån har kondensvattnet sitt egentliga ursprung?
Dom delar som är vatten så att säga härrör ifrån just kondens på insidan av motorn då den är kall och värms upp. Även oljan i sej då den är kall är en yta som kondens lägger sej på. Problemet är egentligen likadant i avgasystemet (kondensutfällningar, samt vatten ifrån katalysaton då den omvandlar en del till vatten) även om du har hus så finns det alltid kondens i rörpipan upp i skorstenen. Värme är enda lösningen så att det får torka ur emellanåt.Det är ju inte så att en liter kondens plötsligt finns i vevhuset, men det kanske blir några matskedar, nästa gång bilen körs blir det nån matsked, sen en matsked nästa gång.. nu är mängden ett exempel, men om du tänker så inser du att det blir snart en rejäl mängd om man inte kokar ur det.
Hm, nu råkar jag vara ganska insatt i fuktteori. Såvida det inte finns något fukttillskott så kan heller inte kodens fällas ut på en kallare yta om omkringliggande luft värms upp. Bara för att luften blir varmare betyder det inte att fuktinnehållet ökar, om man inte har ett fukttillskott. Andelen g/kg vatten i luften är alltså detsamma, fastän relativa fuktigheten minskar i och med att varm luft kan hålla mer fukt än kall.

Låt oss säga att det är 15 grader kallt ute och att motorns temperatur är densamma när bilen stått en dag. RF ute är 50% vilket alltså är 0,5 g fukt/kg torr luft. För att det ska bildas kondens behövs ett tillskott på utterliggare 0,5 g/kg (sammanlagt 1 g/kg), alternativt en en temperatur på -25 grader (matskedar känns alltså ganska överdrivet). Vintern är som bekant torrare än sommaren som är betydligt fuktigare (15 grader varmt och RF 50% innehåller 5,2 g/kg som jämförelse). Jag bygger hus och inte bilar så det förefaller ganska naturligt att jag inte vet i detalj hur en motorn fungerar med förhållande till fukt.

Jag säger inte emot dig pettson, försöker bara förstå varför det blir som det blir.
av *pettson*
Jag är inte alls utbildad i detta.
Nu skrev jag ju iof..*nu är mängden ett exempel, men om du tänker så inser du att det blir snart en rejäl mängd om man inte kokar ur det.*
Jag vet bara att ställer man ut en metallbit i form av t.ex en tunna med en liten hål i så lär man få frost på den på både ut och insida.
När frosten sen smälter på grund av temperaturen på insidan och utsidan (vi värmer upp den över nollan) så rinner det på utsidan av, det på insidan rinner nedåt och hamnar mot botten i vätskeform. När det återigen kallnar så får du frost på insidan och utsidan. Gör vi så ett antal ggr kommer vi att ha samlat upp fukt i botten på insidan medans utsidan är torr. Kokar vi inte ur det på insidan genom att förånga det så kommer vi tyvärr inte att bli av med det. Men så fort vi återigen ställer bilen ute så börjar cirkeln igen..
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]