Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av brynedal
Jag vet inte vad som är fel på min volvo 855 t5-96.
Den har startat utan problem hitills, trots kylan och brist på motorvärmaruttag.
Imorse fick jag dock en överaskning. den startar men varvar absolut inte mer än 2000rpm.
Hursom, jag varmkörde den iaf innan jag stängde av den, men problemet kvarstår. Den går visserligen upp i 2500 varv, men ändå.
Den har ju gått felfritt vid 30 minus utan motorvärmare för inte så länge sedan som i förrgår.
Imorse var det "bara" 23-24 minus ute.

Har den frusit, eller vad kan det vara frågan om?
av mangomungo
Hade samma problem i tisdags med min 855 t5 -95. Dock minus 13 grader. Bara 1500 varv i början. Varmkörde körrde runt runt och varvade. Varvtalet ökade stegvis tillslut vid 3500 varv åkte jag hemåt . Kom upp i 80 på vägen hem och bilen orkade ingenting. På vägen hem 2,5 mil så ökade farten med någon km/h i taget. När jag kom hem var allt som vanligt igen.
I morse var det samma sak. Dock blev det inte så mycket bättre på vägen till jobbet. Kom upp i 90 tillslut.
Funderar på om det kan vara något med turbon ?? Fast så orkeslös borde den ju inte bli.
Hoppas någon har en idé !! ?:-/
av *pettson*
Ni har problem med frusna intercoolers.
Det har bildats kondens och den har nu frusit.
In med bilarna i varmgarage så dom får tina. Sen lär dom fungera som vanligt.
av brynedal
Ok. Nu kan jag ju inte ta mig till varmgaraget i nuvarande tillstånd(det jag har tillgång till ligger 4,5mil motorväg bort..). Men jag prövar att låta den stå på tomgång ett tag. Får se om jag kan få den varm nog.
av *pettson*
brynedal skrev:Ok. Nu kan jag ju inte ta mig till varmgaraget i nuvarande tillstånd(det jag har tillgång till ligger 4,5mil motorväg bort..). Men jag prövar att låta den stå på tomgång ett tag. Får se om jag kan få den varm nog.
Borde gå då både insugsluften värms och kylaren så småningom.
av wexe
det funkade på min iaf den frös till och med så mycket att bilen itne ens startade. men funkade fint när den fått värma upp sig lite :)
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]