Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
Min spolare till bakluckans ruta har inte funkat sen jag köpte bilen.
Kollade i Haynes och nån tråd i forumet. Enl detta ska spolar-motorn för bakrutan sitta i höger främre hjulhus.
Plockade loss höger framhjul och kollade. Såg ingenting som kunde tänkas vara en spolarmotor.
Har den ramlat loss tro. Borde väl vara slang och kabel kvar i så fall :?:
Nån som pillat med den ? Tips om var exakt i hjulhuset den ska sitta please. Typ klockan nånting när man kollar på hjulhuset från sidan.
Verkar ju lite onödigt "utsatt" att sätta pumpen där ifall den är helt oskyddad från hjulsprutet ?:-/
Eller ska man plocka bort nån innerskärm eller nåt ??:-/

Min är en turbo om det nu kan spela nån roll ... + att det är Kombi då förstås.
Haynes säger "gå in under höger främre hjulhus". Det tolkar jag som att det INTE är i motor-rummet. Utan bakom höger framhjul.
Spolning till framruta och framlyse funkar ok. Torkaren i bak funkar också ok.
Däremot tycker jag spolarvätskan tar slut onormalt fort. Så det kanske dräller ut en massa vid bakrutepumpen ...
Senast redigerad av 1 sidhabo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ketto
Pumpen sitter UNDER behållaren för spolarvätska, sitter mot rambenet! Titta FRAMFÖR höger framhjul och titta uppåt!

Om du har dimljus så är de i de området du ska titta! :-)-) :-)-)

Finns en skarv bagaget under höger lucka för spolningen till bakrutan! Fast då borde du ha känt doften av spolarvätska, de gjorde ja!
du behöver inte ta bort framhjulet heller! Om du lägger dig under bilen framifrån så tittar du uppåt

och inte från motorutrymmet heller..

Här ser du behållaren under, en dimljuskontakt och ett rör, röret går till pumpen!
Innerskärmen på bilden ser du oxå! Mellan däck och stötfångare om man säger så ligger pumpen! Nu borde du hitta den! :mrgreen:
Bild
Verkar som nån plockat bort spolarmotorn till bakrutan. Hittade en lös 2-polig tamp som ger 12V när man trycker in spolar-knappen. Slangen i botten av spolartanken går direkt till spolet ibak.
Din går väl till spolarmotorn då antar jag och sen, från den, vidare bakåt ?
Får kolla vad jag hittar på skroten. Eller går den att handla till vettigt pris ny (spolarmotorn alltså) ?
Ja, efter spolarpumpen sticker den bak! Finns ny pump på Biltema till ett bra pris! Artnr:58-618 139 kr
Köpte min där iaf!
Jepp, handlade den på Biltema för 139 kr. Klart billigare än Mekonomens. 490 kr. För mig blev det dock lite extra-jobb. Kontakten i bilen passade inte spolarmotorns. Verkligt förvånande :shock: :lol: I bästa fall kanske man får rätt kontakt från Mekonomen, men vem vet ....
Först testade jag att karva bort kontakthuset runt stiften på motorn. Då fick jag dit kontakten från bilen. Men det funkade inte ändå för stiften i motorn var för tunna. Det blev till att löda lite (se bilderna sist). Honan i kontakten mot bilen passade perfekt för gammal hederlig banankontakt.
Detta lilla "enkla" jobb blev fortsatt struligt. När jag fått ihop motorn med kontakter och slangar kom det inte en droppe på bakrutan. Var lite osäker dels på polariteten för motormatningen samt också var slangarna skulle sitta. Fanns ingen markering på motorn om sprutriktningen.
Dessutom fick jag problem med en backventil som satt bak i bilen. Några tips för den som vill pyssla med liknande:

1 Se till att få rätt polaritet till motorn. Annars pumpar den "baklänges". Koppla enligt bilderna nedan.
2 Den lilla pipen (som pekar nedåt i bilden) är den som ska gå till bakluckan. Den stora går till botten av spolarkärlet.

För att var helt säker på att man får det rätt är det ju bara att koppla loss slangen baköver och se att det pumpar när man trycker på spol-knappen. Tips dock ... klar fördel ifall man är 2 personer som jobbar. Så fort man kopplar loss slangen till bakrutan rinner spolarvätskan ut, även ifall man inte aktiverat motorn. Så det blir klart bökigt om man inte har en "tredje" hand till hjälp att trycka på spolar-knappen.

Om det ändock inte spolar ibak.

3 Kolla filtret nära bakluckan. Till höger under lilla sidoluckan när man öppnat bakluckan. Kommer det fram dit ?
4 Dit kom det för mig men ändå inget på rutan. Ta loss luckan i höger bakstolpe över högtalaren. I överkant där kommer man precis åt en backventil. Jag bytte denna.
5 När det ändå inte funkar (som för mig). Plocka loss plastskyddet i överkant av baklucka. Bara att dra loss det rakt utåt. Bara en av 4 plast-snäppen som gick sönder :roll: . Då ser man slangen fram till spolarmunstycket som kommer in via höger (bakifrån sett) upphängningen av bakluckan. Jag tog loss slangen från munstycket och väck med munstycket. Sitter med en enkel låsbricka av plast. Pillade lite med munstycket och sen när jag satt ihop det fick jag igång spolet till rutan :-)-)

Vet inte riktigt ifall backventilen verkligen var problemet på slutet. Jag kunde inte blåsa i den så jag tänkte att den var kass. Men det var ungefär lika med den nya backventilen jag satt i. Så det är möjligt att huvudproblemat var i sista munstycket mot rutan. Allting beckar väl igen lite när det varit off duty ett tag.
Last minute ....
Spolet funkar men ganska mesig kräm. Kan det vara så att jag kopplat fel polaritet till motorn OCH fel slang till utputten ?? Orkar nog inte kolla upp det så länge jag har vatten till bakrutan ....

Bild
Ok, den övre kontakten här i bilden ovan går till den svarta sladden.
Bild
Om du nu har samma kontakt som jag i bilen ....
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]