Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

PDK skrev:Okej men samlar verkligen oljefällan upp allting?

Ingen risk för kondens som samlas i röret och därigenom täpper igen?

röret kommer inte att vara 100% tort. så inte sammlas allt upp, det kan kan inte säga.
Sparkz skrev:Jag har väldigt svårt att se hur oljan skulle rinna uppåt, och i motsatt riktning mot vevhusgaserna...
i röret ska det bara gå oljerök. det ska inte rinna nån olja där. Men vist bildas kondens som inte hinner försvinna om man kör korta sträckor upprepade gånger i en fuktigmiljö.

denna slang har olika utfromning på olika motorer (årsmodeller) "nyare" bilar har ett vatten rör gående ihopp med röret, sen är det isolerat runt dessa.
Nu sist när jag plockade med vevhusventilation tog det mig knappa 40min o plocka av allting.
Så det här känns nu som ett oljebyte för mig.

Så det är 9000 mil till första och sen med 4500 mils intervall? Bra att veta! Tackar... :-)-)
40 minuter, inklusive demontera troger för rengöring av den kanalen?
det var mäst att du skrev at du gjort rent hela vevhusventilationen, vilket jag ana att du inte gjort.
om du kan kolla hela kanalen utan att tabort oljetroget, så behöver du givtiv inte ta bort oljetroget, mer än om kanalen behöver rengöras.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]