Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla kunniga!

Jag har ett problem med min Volvo 850 -95.

Jag har haft bilen stående i typ 5-6 veckor och bara kört ungefär 1 gång och 1 mil i veckan. I förra veckan skulle jag flytta den till min nya lägenhet. Bilen startar utan problem och står sedan i typ 20 minuter på tomgång (inte miljövänligt, jag vet) under tiden jag skrapar bort is och massor av snö. Det har varit 0 grader, sen -14, sen 0, sen -14 igen.
När jag sedan kört en kort stund är den nära att dö när jag ska lägga i 2:an, men lyckas rädda den genom att trampa ned kopplingen och ge lite gas. När jag parkerat den vid min nya lägenhet och sen ska starta bilen igen efter ungefär 5 min startar den inte alls.
Idag testade jag att starta den igen och det var inga problem, så jag körde iväg till en återvinningsstation. Väl där vågade jag inte stänga av bilen och lät den stå på tomgång. Efter en kort stund märker jag att den börjar gå lite ojämnt, så jag bestämmer mig för att ge den lite gas. I samma ögonblick som jag nuddar gasen dör bilen. Jag lyckas dock få igång den igen, men så fort jag trampar på gasen dör den och nu får jag inte igång den igen.

Det verkar alltså som om så fort motorn har blivit varm börjar den krångla, och trampar man då på gasen dör den och därefter vill den inte starta igen.

Nån som har nån aning om vad det skulle kunna vara? Nåt med automatchoken(stavning?), bensinpumpen kanske?

Tack! :)

När det gäller behörigheten (kö[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]