Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av biker2
hej.tänkte byta termostat till min 855 kombi t5. ehhh lite dum fråga men var sitter den??

Flyttad till rätt avdelning.
Mvh Ramon /Admin
Användarvisningsbild
av Loner
står du framför bilen så har du den till vänster på motorn

/L
Användarvisningsbild
av biker2
Loner skrev:står du framför bilen så har du den till vänster på motorn

/L
kan du precisera lite?
Användarvisningsbild
av Loner
Förlåt om jag är fördomsfull, men om du inte hittar termostaten, skall du då verkligen byta den själv?

Hur som helst, här sitter den på en 20V motor:
Bild

/L
Användarvisningsbild
av biker2
Loner skrev:Förlåt om jag är fördomsfull, men om du inte hittar termostaten, skall du då verkligen byta den själv?

Hur som helst, här sitter den på en 20V motor:
Bild

/L
tack. jovisst ska jag det. har bara haft äldre bilar och där har de ju setat i locket mer eller mindre. och mest har jag mekat hoj de senaste åren.
tog beslutet att göra det själv när jag fick kostnadsförslag på 1500kr och termostaten kostade 185kr.
helt fantastiskt. tack igen för svar
Användarvisningsbild
av Loner
1500 för jobbet? Det tar ju max 15 minuter, tappar ur lite kylarvätska, lossa 2st torx 40, och byta termostat, sen skruva ihop och fylla på.

En varning dock, finns många som spräckt termostathuset när dom försökt lossa dom fastergade skruvarna, så tänk på det.. huset är i aluminium.

/L
Användarvisningsbild
av g00ey
Det kan löna sig att ha bra verktyg. Jag drog sönder skallen på den ena skruven. Jag fick lossa bränsleinsprutningsrören så att jag kunde borra upp skruven för att få loss huset.
Användarvisningsbild
av biker2
valde att lämna in till 1-a bästa privata verkstad och han tog 160 spänn med glykolen.
av Burken
160 låter bättre.... skruva bort den är inte direkt svårt...
av Hellrider
Loner skrev:1500 för jobbet? Det tar ju max 15 minuter, tappar ur lite kylarvätska, lossa 2st torx 40, och byta termostat, sen skruva ihop och fylla på.

En varning dock, finns många som spräckt termostathuset när dom försökt lossa dom fastergade skruvarna, så tänk på det.. huset är i aluminium.

/L
Jaha så du skiter i att varmköra då eller,kontrollera så den öppnar,all luft borta,kylfläkt startar?
Det gör ju iaf en seriös firma,därav priset

Det är inkl varmkörning och kontroll
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]