Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Håller på och gör rent vevhusventilationen på min V70 2,5T -98. Slangen från oljefällan till inloppet på turbon ansluter till något som Volvo kallar uppvärmningsnippeln. Ska denna också göras rent och i så fall hur? Den går att snurra så jag trodde det var någon typ av bajonettfattning men jag får inte loss den.
Ta bort hela röret istället som går från turbon till luftfiltret! Är ganska krångligt att få fit igen när man fått loss den, dessutom är utrymmet inte direkt stort att hålla på att trixa dit den när röret är på plats!

Och ja, gör rent den med!
Tog bort hela röret så nu fick jag bort den. Hur fungerar denna nippel egentligen? Blir den bara varm när den är spänningssatt? I Vadis står det att den är kalibrerad för att ge ett konstant flöde av vevhusgaser. Men det är bara genom dess mekaniska utformning då antar jag? För jag kan inte se att det sitter något typ av späll i den.
Finns det något sätt att prova att den fungerar som den ska? Eller brukar det inte vara några problem med denna så det är bara att göra rent så gått det går och sätta tillbaka den?

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]