Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är så att min motorelfelslampa tänds ibland när motorn går på tomgång. Kollade då med ett felkodsinstrument så visade koden P0410. Motorn går precis som vanligt men det är irriterande när den tänds.
Är det någon som vet vad det är för fel och vad jag ska göra åt det?

Tackar på förhand
/Toke
av *pettson*
Toke skrev:Det är så att min motorelfelslampa tänds ibland när motorn går på tomgång. Kollade då med ett felkodsinstrument så visade koden P0410. Motorn går precis som vanligt men det är irriterande när den tänds.
Är det någon som vet vad det är för fel och vad jag ska göra åt det?

Tackar på förhand
/Toke
Din sekundärluftspump gör inte sitt jobb..
Jag hör att pumpen går ibland med ett vinande ljud. Har haft pumpen på Volvoverkstad på pumpbyte för två år sedan. Har sedan haft den inne på reklamation i fjol. Då flyttade de även relät. För vad jag förstår så var det placerat på ett miljömässigt dåligt ställe.
Vad kan man mera göra? Jag har hört att det är ett vanligt återkommande fel.
av *pettson*
Toke skrev:Jag hör att pumpen går ibland med ett vinande ljud. Har haft pumpen på Volvoverkstad på pumpbyte för två år sedan. Har sedan haft den inne på reklamation i fjol. Då flyttade de även relät. För vad jag förstår så var det placerat på ett miljömässigt dåligt ställe.
Vad kan man mera göra? Jag har hört att det är ett vanligt återkommande fel.
Jadu.. inte allt för sällan är det vatten i pumpen på grund av kondens. Kanske nåt sånt på gång? Kika om det går att göra ett litet dräneringshål? Men gör det på rätt sida av pumpen så att säga. På utgående sidan :-)-)
Jag brukar borra hål när jag sätter dit en ny pump. 2-3 mm räcker. Men man får borra två hål, det är en tvåstegs pump. Luften går in i mitten, kastas ut i den första fläkten, tillbaka in mot mitten och in i nästa fläkt och sen ut i utblåset.
Ta ner plasten längst fram under kylet (en skruv på varje sida) så ser du den. Den största diametern är huset till pumpen, borra två hål längst ner. Ner på bilden är ner som den sitter på bilen med. Var försiktig när du borrar så du inte kommer åt fläkten, en bit slang eller rör på borret funkar som borrstopp.
Bild
av *pettson*
Toke skrev:Ser man hålen på bilden?
Vad fyller hålen för funktion? Kommer det in vatten som ej kommer ut?
Det bildas kondens i slangen som sugs ned in i pumpen. Med tiden kan det bli rejält med vatten. Det vattnet dödar pumpen.
Tjena!

Tänkte att det är bättre att fråga i en redan skapad tråd än att fylla på med fler snarlika.

jag har också fått felkod P0410 på min V70 glt -98 (som fungerar kalas) då bilen stod på tomgång, jag har raderat felkoden och än så länge har den inte kommit igen.

Om det nu skulle vara så att det är fukt, eller rent av en hel del vätska i pumpen så borde väl det visa sig ganska bra nu när det är X antal minus grader utomhus, pumpen kan ju aldrig må bra av att det fryser i den?

Jag tänkte kolla om det kommer tillbaka eller om det bara var en engångsföretelse och har därför inte undersökt det mer än att sökt på google och här på forumet angående felkodsnumret så att man har lite kött på benen om det skulle dyka upp igen.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]