Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av podguy
För knappt ett år sedan lät jag reparera AC:n. "Omschimsning pump" står det på kvittot. 2500:- Jag fick ordentlig kyla efter reparationen.
Under vintern har jag dock tyckt att det varit svårt att få upp riktig bra värme i kupén. Nu när det är varmare ute har ett par märkliga saker börjat hända:

1: Ett klickljud hörs ofta från något relä som verkar sitta i närheten av knappen för varningslampan. Ljudet är exakt samma som när man använder blinkers.
2: Fläktens gång är mycket ojämn. Mycket låg vid gaspådrag men höjs rejält så fort jag bromsar.
3: Svårt att få riktig kyla.
4: Kompressorn går igång väldigt ofta

Vad kan detta bero på och vad kan jag göra åt det?
av sssljo
podguy skrev:För knappt ett år sedan lät jag reparera AC:n. "Omschimsning pump" står det på kvittot. 2500:- Jag fick ordentlig kyla efter reparationen.
Under vintern har jag dock tyckt att det varit svårt att få upp riktig bra värme i kupén. Nu när det är varmare ute har ett par märkliga saker börjat hända:

1: Ett klickljud hörs ofta från något relä som verkar sitta i närheten av knappen för varningslampan. Ljudet är exakt samma som när man använder blinkers.
2: Fläktens gång är mycket ojämn. Mycket låg vid gaspådrag men höjs rejält så fort jag bromsar.
3: Svårt att få riktig kyla.
4: Kompressorn går igång väldigt ofta

Vad kan detta bero på och vad kan jag göra åt det?
Fråga 2: Kan det vara så att kolen är slut i fläkt motorn, och om du bromsar eller gasar så får den "grepp"? Hade liknande symtom på bil av annan sort. Löstes med att byta kol i fläkt motorn.
Användarvisningsbild
av podguy
OK, om det nu är det, är det möjligt att utföra jobbet själv utan specialverktyg och/eller medför det några andra ingrepp som är svåra att lösa på parkeringen?
Att byta kol låter inte som något en verkstad skulle göra. Känns som att hela fläkten hade fått bytas om jag lämnar in bilen!? Eller?
av sssljo
podguy skrev:OK, om det nu är det, är det möjligt att utföra jobbet själv utan specialverktyg och/eller medför det några andra ingrepp som är svåra att lösa på parkeringen?
Att byta kol låter inte som något en verkstad skulle göra. Känns som att hela fläkten hade fått bytas om jag lämnar in bilen!? Eller?
På bilen som det gällde så var det stora jobbet att få bort fläktmotorn. När den väl var borta så var jobbet att byta kolen inte så stort. Gäller väl bara att hitta rätt. Om man är osäker så sök på begagnat på hela motorn.
av Gasten
Har samma fenomen. Fläkten ökar i varv när jag bromsar. Står jag still och bromsar är det ingen skillnad. Hur löste det sig? Är det fläktmotorn eller kallödning i styrenheten? Tacksam för svar. V70 -98 2.5 bi-fuel 40 000mil
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]