Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KE
Slutfacit. Lämnade slutligen in bilen på Volvo. Dom bytte effektsteget och nu fungerar allt som det ska igen! Jag fick betala felsökningsavgift på 1042kr, byte av effektsteg 434kr och steget kostade 911kr. Prutade till mig 10% på Volvos priser. Hade varit billigare att byta steget själv (mkt enkelt gör det själv jobb), men jag vågade inte efter att ha provat skroteffektsteget. Känns snopet att punga ut med dessa extrapengar.
Volvo 850 GLT-93 m ECC
av Lasse81
Sigsten skrev:Har du kollat diagnostik enheten? Drömtydning? Jag har felkoder. 411=Fläkten skuren eller drar för mycket ström. 418=Ingen styrsignal till fläktens kraftsteg :( ja ha ja!? Det känns inte som jag ska fixa det här.

Min fläkt har gnisslat ett tag och i idag ville den inte gå alls.
Hade samma felkoder som dig. Vickade lite på kontakten till fläkten, då hoppade den i gång men lät illa.
Demonterade fläkten och skakade ur en del löv, bark och frön. Satte tillbaka den och nu går den utan oljud.

Men jag är nyfiken på koderna 4-1-1 och 4-1-8, vad innebär det rent konkret. Styrenheten för ECC styr alltså fläkten via ett effektsteg?
Kan ett trasigt effektsteg ge de här felkoderna? Jag tänker inte byta om den inte stannar igen.
av volvonikke
Exs skrev:Kollat alla säkringar? Testa att plocka en ECC på skroten annars och byt.. Skulle själv gissa på det sistnämnda men säkringarna är ju å andra sidan desto billigare ;)

EDIT: Ska du plocka en ECC så ta även reläna. Låter nästan som att gamla fläkten fick ECC:n att bränna ihop, sånt händer ibland i industrin iaf, vet inte hur en gammal volvo uppför sig dock.

Hejsan. på Min 850 så går fläkten på fullt hela tiden fast jag inte har nycklen i överhuvudtaget. det är en ECC.. Vad kan detta bero på?.. det sitter ett blått relä bredvid fläkten på vänster sida kan det ha något med det att göra? och hur ser "efektenheten ut"? och var sitter den ?. Jag tog av en svart "dosa" med 2 kontakter på och på baksidan så finns det 4 spjäll, vad är det för en "dosa" MVH Nikke
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]