Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnusd
Hej
V70 ->00
När jag kör på ojämt underlag slår det i höger fram. Plockade av julet idag och det verkar som om ljudet kommer från den inre drivknuten. Glappar någon milimeter och detta verkar fortplata sig. På vanlig väg hörs det inte utan det får blir rejält "guppigt".

Bilen drar lite åt höger och detta ökar kraftigt vid gaspådrag/acceleration. Blivit rekomenderad hjulinställning, men kan det ha ett samband?

Är detta något som ska oroa, och bytas omgående eller kan det avvakta tills det blir värre? Vad säjer SBP?
På en gamla SAAB jag hade, kommer jag ihåg att de inte alls brydde sig eftersom det inte var en säkerhetsrisk.

Hälsningar
Magnus
av magnusd
lite kompletering: Bytte ett dubbdäck fram på höger sida. Fick inte samma fabrikat utan ett "likvärdigt" enl däckfirman. Upplever att bilen drar mer åt höger efter detta. Kan ett däck av annat fabrikat påverka?
Alla däck är i stort sett nya.
Användarvisningsbild
av Nexus
testa sätt däcket bak och se om det blir någon skilnad.
När du hade hjulet av kolla du så spindelled,styrled,eller så inte glappa?
Hur långt har bilen rullat?
av magnusd
Däckbyte löste problemet med dragning åt höger. Inte för att jag begriper hur ett likvärdigt däck kan göra att bilen drar, när alla däck i princip är nya.
Dock kvarstår slamramdet på ojämn väg. Dock hörde det inte ihop med att bilen drog åt höger.
/Magnus
av *pettson*
magnusd skrev:Däckbyte löste problemet med dragning åt höger. Inte för att jag begriper hur ett likvärdigt däck kan göra att bilen drar, när alla däck i princip är nya.
Dock kvarstår slamramdet på ojämn väg. Dock hörde det inte ihop med att bilen drog åt höger.
/Magnus
olika mönster beter sej olika med last. Med last menar jag rent viktmässigt och när det pressas mot olika underlag. Det gör att har man två olika mönster så kan bilen dra åt ett håll på snö medans det är neutralt på torr asfalt. Samtidigt kan det faktiskt dra åt andra hållet vid snömodd eller ren slask. Ha alltid samma mönster minst på styrande axel. Det här problemet uppstår även om du har dina vanliga däck och måste lägga på reservdäcket nånstans.
av magnusd
Har du bytt stabilisatorstagen?,inte helt okänt på v70. Om inte ska du nog kolla dom,och är dom slitna så byt båda.
Enligt vad jag hört, (Rätt eller fel?) så ska de då glappa i höjdled. De känns dock fasta och inget glapp hur mycket jag än sliter i dem.
olika mönster beter sej olika med last. Med last menar jag rent viktmässigt och när det pressas mot olika underlag. Det gör att har man två olika mönster så kan bilen dra åt ett håll på snö medans det är neutralt på torr asfalt. Samtidigt kan det faktiskt dra åt andra hållet vid snömodd eller ren slask. Ha alltid samma mönster minst på styrande axel. Det här problemet uppstår även om du har dina vanliga däck och måste lägga på reservdäcket nånstans.
Tack för ett bra svar. Dags att hänga däckfirman. Köpte 4 nua dubb Pirelli. Körde punktering och skrotade ett däck efter 100 mil. de kunde inte plocka fram samma däck. Fick ett "likvärdigt" och jag skulle inte "märka någon skilnad".
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]