Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av adem22
Jag har fått följande fel vid besiktningen häromdan:

1. CO - halt förhöjd tomgång för hög
2. CO - halt tomgång för hög
3. HC - halt tomgång för hög
4. Lambda - värde förhöjd tomgång felaktigt

Vad tror ni vad kan det bli för fel? Har katalysatorn gått sönder eller räcker det att byta lambda?
Vill påpeka att jag för några månader sen rengjorde vevhusventilation och fick plocka bort insugningsröret men byte aldrig packning , testade med startspray men märkte inte att den drar tjuvluft någonstans.

Tacksam för alla svar..
av adem22
Nej det har jag inte gjort ska se till och göra det men är inte säker på att det skulle hjälpa mycket om problemet beror på trasig kat , tjuvluft eller pga några andra fel.
Jag rengjorde vevhus för nån månad sen och det krävs att man plockar massa grejor inkl unsugningsröret och motor ryckte och hakade efteråt. Det tåg mig lång tid att få motorn fungera tomgången var jättehög och det är fortfarande något förhöjd.
Bilen går för övrigt fint och jag märker inte att den hackar vare sig när den kall eller varm , startar fint men det känns lukten av överbliven bränsle.
av *pettson*
Om du känner lukten av överblivet bränsle så kan inte en kass kisse vara problemet, det betyder att systemet öser på bränsle. Särskilt inte om du fortfarande har problems med för hög tomgång.
Du måste glömt nånting eller för den delen satt nåt fel när du jobbade med bilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
är tomgången fortarande för hög, så har du gjort nått fel när du gjorde rent vevhusventilationen.
allt är säkrare om man gör en fyrgasmätning (det ända vi kan var säkra på är att det inte är din lamdasond som är trasig)

gissnngs vis så är inte alla slangar på plats, eller så länger en packning, + att du kanske inte bytte oljefälla, eller kanske inte kolla kanalen ner i oljetroget
av adem22
Ska kolla och undersöka allt på nytt för det är mycket möjligt att det är jag som har ställt till med det här.
Killen på besiktningen sa att motor går inte som det ska.Det är inte så att den går ojämnt utan tomgången är ganska hög och den drar mycket mer bensin har jag märkt.
Användarvisningsbild
av CarMan
byte du nånting när du gjorde rent vevhusventilationen? kolla du kanalen ner i oljetroget?
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]