Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Börjar med att förklara att jag är tekniskt relativt kunnig, men att bilar och motorer tyvärr är en enda stor vit fläck på kartan för mig. Skaffade körkort först vid 28-års ålder och har aldrig ägt en egen bil pga av brist av behov samt ekonomi...

Nu till min fråga. Det är så att min kära mor har en V70 diesel och hon har nu i dessa kyliga dagar (-20) skaffat sig en kupévärmare (230V) som jag fick i uppgift att installera. Problemet är den att jag ej får någon ström ur eluttaget som finns vid fotutrymmet på passagerarsidan. Jag antog krasst att när sladden till motorvärmaren är ikopplad att även detta eluttag skulle ge ström. Provade t o m med voltmätare för att se om det var så att det bara var 12V, men mätaren ger inget utslag alls på ngn spänning överhuvudtaget.

Vad är det jag missar/ej förstår?! Kan det vara en säkring som gått? Har dock ingen lust att stå i kylan och felsöka så jag vänder mig till mer kunnigt folk :)
Förutter att du har kopplat in ström utifrån och att den sladden du sticker in i bilens intag är hel. Om du har motorvärmare samt kupevärmare så finns en grenkoppling i motorrummet där kan det vara glapp. Annars får du söka dig bakåt från uttaget till insticket så du inte har ett kabelbrott någonstans på vägen.
Som tidigare inlägget,,

Det sitter en grenkoppling vid fästet till styrväxeln. Där inkommande kabel från uttaget går in och delas till motorvärmarkroppen och in till kupén. Kolla så att sladdarna inte har glidit isär, hade detta fenomenet på min Golf, där föregående ägare slarvat och inte monterat dit de låsringar som medföljer i installationspaketet.

här finns lite bilder, där man kan se hur vart kopplingen sitter för din felsökning,

http://forum.svenska85x70klubben.se/vie ... php?t=1388

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]