Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeriko69
Hej!
Har ett problem. Idag när jag var ute o hämta tösen på dagis så började lambdalampan att lysa och bilen tvärdog.
Lampan har vid ett tidigare tillfälle lyst till ett par gånger, i ca en halv sekund, och motorn dog och gick igång under körning vid de båda tillfällena. Men nu är den stendöd. Startar inte. Ska kolla felkoder. Hjälp! ?:-/

Bilen är en 855 GLT, 2,5L 24V årsmodell 1993.
Senast redigerad av 2 jeriko69, redigerad totalt 0 gång.
av jeriko69
Hej igen!
Fick igång bilen när jag skulle bogsera hem den. På vägen hem ryckte den till ett par gånger. Har kollat felkoder. Det fanns några stycken från tändsystemet: "Signal från varvtalsgivaren saknas" och "Signal från kamaxelns positionsgivare saknas" och"Signal från kamaxelns positionsgivare saknas intermittent. Samt från elsystemet "Digital utmatning 12 puls kortsluten till ström" samt ett från abs systemet "ingen ström till hydraulmotorns ventiler.

Kan ju vara kamlägesgivaren då. Har en "gör det själv" handbok. Är kamlägesgivare samma som kamaxelns positionsgivare? Det låter samma iaf. Men vad ska jag göra då?
Jag får nog ta isär positionsgivaren och varvtalsgivaren för och se om det går o göra nåt själv. Putsa rent kanske???

Tacksam för tips.
av Exs
I och med att du har så många fel på en gång och det är felaktiga signaler och kortis så bör du nog börja med att se över alla kontakter och kabelhärvor i motorrummet. Du kanske har en kontakt som rent av dryper av fukt t.ex? Börja med att kolla så att alla säkringar är hela.

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]