Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maniac
hej hej!
Jag har en volvo 850 som läcker olja, men jag har inte en aning ifrån vart det läcker.
kröp under bilen häromdan och kollade efter läckage, hittade pyttelite olja vid oljetånget (ena sidan i kanten)
oljan såg dock inte ny ut, såg ut som den varit där ett tag. innan jag märte att det läckte olja, så bytte jag oljefiler, olja, tändstift, och luftfilter. anledningen till att jag bytte det var att när man "drar på" så är det precis som en turbo som sätter igång vid 3x varv. det är precis som ett "ryck", ja duvet, precis som en turbo. men felet kvar stod efter jag bytt allt. sen är jag inte precis någon expert på bilar. lite koll har man ju. har hört att det kan vara vevhusventilationen, tänkte kolla det idag. men har inte en aning om hur man ser att den är igensatt. sen har jag inte lusten att lämna in den, kan ha roligare för dom pengarna.. så jag vore tacksam om någon skulle kunna ge mig lite tips : )
av *pettson*
Tja.. just nu vet ja inte om jag ska bli glad eller om jag ska vara ledsen för din skull. Kanske vore det på sin plats ändå att du letade efter lite information om just din bil, det är aldrig fel att veta vad man färdas i och hur den ska bete sej.

En GLT 1993 har variabelt insug. Vid ett visst varvtal slår spjället om från långa insuget till korta insuget och bilen börjar dra riktigt trevligt. Det betyder alltså att din bil är hel. :wink:
Vad gäller oljeläckage så finns det många ställen, men om du upplever det vid trågets ena kant, kortsidan mot växellådan till får jag förmoda, så betyder det att OM det är torrt ovanifrån.. så är din packbox mellan motor och låda sliten och kommer att behöva bytas. Men motortvätta först ovanifrån och underifrån så inte oljan blåser dit nånannanstans ifrån.
av maniac
*pettson* skrev:Tja.. just nu vet ja inte om jag ska bli glad eller om jag ska vara ledsen för din skull. Kanske vore det på sin plats ändå att du letade efter lite information om just din bil, det är aldrig fel att veta vad man färdas i och hur den ska bete sej.

En GLT 1993 har variabelt insug. Vid ett visst varvtal slår spjället om från långa insuget till korta insuget och bilen börjar dra riktigt trevligt. Det betyder alltså att din bil är hel. :wink:
Vad gäller oljeläckage så finns det många ställen, men om du upplever det vid trågets ena kant, kortsidan mot växellådan till får jag förmoda, så betyder det att OM det är torrt ovanifrån.. så är din packbox mellan motor och låda sliten och kommer att behöva bytas. Men motortvätta först ovanifrån och underifrån så inte oljan blåser dit nånannanstans ifrån.
Okej, det underlättade ju lite att den skulle bete sig så : ) nu blev jag lite gladare iaf.
sen det där med oljan, får göra som du sa, rengöra allt och ha utkik efter vart det kommer ifrån.
tack så mkt för svaret, guld värt :D
av Cornelia
Den ger ju ganska mkt klet innan det börjar bli panik, har fått byta den på min 93a också GLT...det är INTE skoj så se till att känna någon som är duktig som kan byta den isf, kostar skjortan på Volvo. Jag kollade för skojs, 7000:- ville de ha här.
Jag lät en kompis göra jobbet, tog 6 tim. De var två.
"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Kabelhärvan är från reservdelsbile[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]