Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare!
Glad i hatten så var jag ute o körde med min nya bil som jag köpte igår.
Jag drog på och märkte de kom en "puff" med rök på bilen bakom. Jag stannade
och kollade om de rök, men de gjorde de inte. Nästa gång jag startade så rök de typ
hela tiden. grå nästan blå rök... Jag körde hem ca 1 mil, då laddade turbon, och den gick rätt så
bra. Kanske inte 100%. Den de kom rök lite då och då fast jag låg i jämn hastighet..

på min saab 9000 turbo rök de när man drog på och släppte, men på denna ryker de random...
Är de turbon som gått ? eller är de något annat ? Någon snackade om vevhusventilationen var
igen satt ?

Var börjar man felsöka detta problem ? Och klarar man byta turbo själv på en 850 om man aldrig
gjort de ? Vad heter turbon man ska köpa för den ska passa i min bil ?

Vad ska man ge för en beg turbo ?
Var kollar man efter en ny förutom bilia.se ?

Mvh BamZe
Fan, idag har jag hittat vitt klägg på stickan och på locket... =(
Känns som topppackningen... är de mycket jobb och byta ?
Är de mer än packningen som behövs bytas ?
BamZe84 skrev:Fan, idag har jag hittat vitt klägg på stickan och på locket... =(
Känns som topppackningen... är de mycket jobb och byta ?
Är de mer än packningen som behövs bytas ?
Hej. Jag har en v70 2.4t som jag bytt topplockspackning på, det är en del jobb men det är inte omöjligt.

Det jag tyckte var svårt var det där med VVT enhet och liknande. Men vet inte om vi har samma princip då jag har "nyamotorn".

Annars kortfattat var det väl bort med allt onödigt så det finns plats.

bort med kamrem, insug, grenrör+turbo, och övre ventilkåpan.

Läg allt i ordning osv och ta det lugnt... Jag lyckades få det funka fin fint efter det* än så länge :roll: *

Men lukta i kylsystems kärlet om det luktar avgaser vettja! Då får du ett lite klarare svar..
av *pettson*
Eller gör så att du ber nån provtrycka BÅDE kylsystemet och kompressionen kall/varm så bör du få svar.
Men det vita klägget finns alltså på stickan.. och på locket. Hur ser det ut på kamaxlarna och om du kikar in under kåpan lite med en ficklampa??
*pettson* skrev:Eller gör så att du ber nån provtrycka BÅDE kylsystemet och kompressionen kall/varm så bör du få svar.
Men det vita klägget finns alltså på stickan.. och på locket. Hur ser det ut på kamaxlarna och om du kikar in under kåpan lite med en ficklampa??
Tjenare!
De var mycket lite olja i bilen. Och han teknikern från Bilia var till 99% säker på det var turbo. För vi fyllde på olja för stickan
blev knappt blöt. Och då försvann "kletet". Och han sa de finns inget klet ner i heller om man tittar ner vid kamaxlarna. Och
expansionskärlet levde inte heller "jävel" sa han. Han sa att med tanke på gubben som haft den förut bara kört mellan ica och
hemmet 1gång i månaden de senaste 2åren så var de säkert därför de var kondens där. För oljan blev aldrig riktigt varm.

Så han trodde de var lagerna i turbon som var kassa. Så han hade renoverade turbos för 2500 och han ville ha 1500 för att
byta den, så på Söndag ska de bytas. Så får vi se om de hjälper =)
av *pettson*
Trodde? Kände han inte på turbinaxeln? För ska oljan ta sej förbi axeltätningen så bör ju axeln vara väldigt glapp.
Renoverade han sen turbos för 2500?.. Hmm lagersatsen kostar runt 1300.. jobbet är ju inte så hemskt i sej..Sen ska ju turbon naturligtvis balanseras dynamiskt i maskin, naturligtvis på varval över 60.000 så det blir väl gjort. Inte illa pinkat att ha såna saker i garaget?
jaja inte min huvudvärk. Huvudsaken är att det blir bra och tätt samt att det håller ca15-20.000 mil till som det ska göra.
Menar.. det ska ju inte bara bli billigt utan bra med..
Nä han kände inte på de. Utan han ska göra de på Söndag när han har verktyg och bättre ljus. Stod på parkeringen och de småregnade och var mörkt. Han har och får en massa motorer och turbos från laborationssal och sånt som bara gått i bänk ett par timmar. Sen byter han innehållet. Tyckte han sa att S40 och S60 hade samma innehåll men olika avgasflänsar eller va de nu hette. Jag har full förtroende för honom. Men jag återkommer med information senare. Tack för visat intresse.

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]