Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Jag har en 850 gle - 93 som rycker och hoppar när man kör , speciellt på låga varv. Det börjar så fort det är under 10 + grader ute. Den har oftast inga problem med att starta , men så fort det börjar att rycka drar den även mer bensin än vad den brukar. Jag kan verkligen inte komma på vad som är fel. Har kollat bränsle reläet och har även löddat om det men det hjälpte inte.

Tacksam för hjälp.
MVH "endastvolvo"
Det första du borde kolla är tänddelarna, dvs kablar, lock och rotor. Är skicket tvivelaktigt - byt. Byt även tändstiften om du inte har koll på när dom byttes senast. Fel på dessa detaljer visar sig tydligt vid kallare/fuktigare väder. Om tändkablarna är Volvo original så står tillverkningsveckan printad på dom. Inte omöjligt att du har kablar från -93, då ska du definitivt byta!
Det är alltid bra med fräscha tänddelar! Ett annat tips är att se om du har några felkoder.
Länk till anvisning hur du läser ut dessa koder http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=2941
:wink:
Ja börja med felkoder o även att radera de. Sen kollar du felkoder igen när du kört bilen för du har säkert gamla liggandes..som jag hade när ja köpte mitt numera kallad ök.
Det är enkelt att läsa ut koderna men det kan krävas lite övning för att radera.
Men det finns info här på forumet för allt.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)