Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytte det trasiga vaccumträdet (nippel) på bilen o raderae alla fekoder. Allt frid o fröjd förutom att ja tycker det fortfarande pyser lite kring (tror det är) tomgångsmotors ventil...Tycker bilen är lite svajig på tomgång dock men luktar inte lika mkt soppa vid start. Känns som den går bättre.
Idag tändes den förbenade lampan igen i bilen! Jag blir galen!
Får felkod 5-1-2 på socket A2, lambdareglering vid undre gräns (för fet)..
Vad menas med detta nu då?

Har en gammal kod A3 4-4-4, ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler

Hjälp, fattar nada :roll: :oops:

Uppdaterar lite o skriver ner att det är mest i N-läget (automat) som den nästan dör på tomgången. Tycker tomgången blivit så otroligt svajig sen vaccumträdsbytet...
Vad kan det bero på?

Och en annan sak...så fort det börjar bli kallt blir bilen svårstartad. När man vrider på nyckel så låter det nästan som att den missar att tända. Det viner liksom bara. Håller man kvar nyckeln så så går den igång efter ett tag men det låter ju inte bra alltså. Jag brukar såklart vrida tillbaka nyckeln o starta på nytt o då går hon igång på en gång. Detta är alltså bara när det blir kallt...inte vid regn el värme el så.
Har bytt startmotorn så den är splitter ny...behöver ja byta alla tänddelar? Enligt papper ska de inte vara mer än 2 år...men kanske är dags igen?
Det jag ska byta oavsett är bränslefilter, olja, oljefilter o tändstift. Dags för det nu.
Senast redigerad av 1 Cornelia, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
512 är som Cornelia skriver, 521 är värmeelementet i sonden.

Om det nu är 512 så betyder det att lambdaregleringen får magra ut mer än normalt. Högt bränsletryck, igensatt luftfilter eller annat som kan ställa till det. Prova att koppla bort batteriet en stund och se om den kommer tillbaka. Du har ju åkt med luftläckage ett tag, som ger problem åt andra hållet.
Sparkz skrev:512 är som Cornelia skriver, 521 är värmeelementet i sonden.

Om det nu är 512 så betyder det att lambdaregleringen får magra ut mer än normalt. Högt bränsletryck, igensatt luftfilter eller annat som kan ställa till det. Prova att koppla bort batteriet en stund och se om den kommer tillbaka. Du har ju åkt med luftläckage ett tag, som ger problem åt andra hållet.
Okay tackar ska ta o lägga av batteriet en stund imorgon då :-)
Om det inte fungerar o den kodar samma kod igen, vad tror man då man bör göra?

Ska ventilen vid tomgångsmotorn pysa lite? Tyckte mig höra att det är därifrån det kommer ett svagt pysljud...
Och den blir ibland väldigt svag vid speciellt neutralläget...alltså nästan tappar tomgång o dör...varför blir det så?
Känns ibland som tomgångehn blivit lägre sen ja bytte vaccumträdet.
Ligger mellan 500-800 rpm...är det verkligen normalt?
Har fått för mig att den bör ligga strax under 1000...kan nog ha fel :-P
~Kalle~ skrev:Ja tomgången ska ligga strax under 1000 varv, 800-900 nånting är lite svårt att se exakt via varvräknaren :wink:
Jo det är ju svårt men min ligger närmare 500 än 1000, så mkt ser jag o eftersom bilen till o från nästan dör på tomgången så måste något ha blivit knas...?
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)