Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PDK
Har uppstått ett ljud bak, på båda sidor. Knakar när man sätter sig i bilen och när man stiger ur bilen, vad är detta nu då?
Men gungar man på bilen så kommer det bara i första gunget, sen inget mer?
Dämpare? Bussningar? Någon som har erfarenheter?
av RoadRunner1
Brukar vara ledernas bussningar och ibland stötdämparna som lever sitt eget liv.Detta kan också märkas klart tydligt om du hissar upp bakvagnen med domkraft där många bilar knakar och knäpper till i denna bakvagn.Ålder och slitage sätter sina spår på alla bilar.En del slitage kan man leva med istället för att renovera bort dessa beroende på känslighet hos fordonsföraren naturligtvis så länge det nu rör sig om (ett) knak . :wink:
av PDK
Tjena! Nu har jag luskat lite idag och det var dämparna som gnällde... Kände på kolven när den pumpades upp o ner, krut-torr??? Ska den vara det?

Men i vilket fall så drog jag till med en nödlösning fram tills jag byter dämparna nästa inför besiktningen.
Teflonfett med PTFE sprayade jag på kolvarna samtidigt som jag pumpade dessa. Några gånger upprepade jag proceduren, så var problemet ur världen för denna gång.

Kommentarer på detta?
av *pettson*
Dämpkolvarna ska ha mikroskopiskt med olja på sej. Det är ju tätade kolvstänger. Kanske dags att få dom bytta trots allt? Hur långt har dom gått?
av PDK
Dom har varit med sedan 1996 och 15500mil, så kanske är det bättre att byta dom, funderar på dom där fram också. Hur länge brukar dessa hålla ùngefär?
av *pettson*
Tja.. Det är svårt att säga exakt hur långt nånting håller egentligen. Allt livslängd beror ju på ålder och dess miljö den befinner sej i. Nån som alltid kör på dåliga vägar har ju halva livslängden mot den som alltid kör fin väg. Men oavsett hur bra dämpförmågan är så lär som sagt åldern ändå ta ut sin rätt på gummiytor och liknande. Byt rubbet om du har råd.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)