Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, detta är min första tråd här, men har haft stor nytta av detta forum tidigare, så tack alla snälla experter och andra som orkar hjälpa till! Tänker framförallt på Pettson och flera men kan inte rabbla alla namn...

Problemet: En verkstad bytte bägge bromskivor bak inklusive klossar för några månader sen, har funkat bra tills jag bytte till vinterdäck igår, då börjar hela bilen vobbla/vibrera kraftigt. Åkte förstås till vianor för däckkoll, men dom kommer fram till att balanseringen var okej men att nya bromskivorna bak verkar vara dåligt monterade? Jag brukar kunna ha sönder saker enbart genom att tänka på dom men mig veterligen gjorde jag inget konstigt när jag monterade hjulen.

Bilen går så pass dåligt så jag vill helst inte köra långa sträckor, verkstaden som bytte skivorna har en väntetid på ca 2 veckor, vill börja med dom då möjlighet verkar finnas för garanti-jobb. Vet nån om jag kan kolla nånting själv och i så fall vad? Har dålig mekarvana, En lös skruv kan jag säkert fixa men vill inte pilla på bromsar om det innebär att koppla loss slangar. Ett långskott detta, jag vet, men jag blir nog inte dummare av att fråga iaf! :D

Mvh Danne i Västerås
Hej, ja, borstade ordentligt, bytte tillbaka till sommarhjul som jag vet gick bra innan men problemet kvarstod. ringde verkstaden idag som tog in och kollade och provkörde, men dom trodde inte det kunde vara något annat än däcken, så tillbaka till vianor som kollade lite mer grundligt (tog längre tid på sig idag än igår) och deras bästa gissning sen var trötta bussningar?

Bilen vobblar och studsar upp och ner snarare än vibrerar som obalans i hjul har känts förut? Kände på "knarrstagen" medans bägge framhjulen var av, tycker dom glappar lite, har lite oljud fram till höger vid ojämnt underlag och låg hastighet, kan detta ge dessa symptom?

Inget ont som inte för något gott med sig, hittills har detta lilla äventyr inte kostat mer än en princesstårta :D
Jag ringer och bokar felsökning på måndag, känner på mig att jag annars kommer att börja byta delar på måfå och ha sönder saker medans jag gör det. Fler tips mottages dock tacksamt under helgen!
Om nu bilen rullat problemfritt i flera månader som du skriver och dessa vibrationer kom direkt efter däckbytet är det ju procentuellt sett däckens fel och inget annat.Skakade inte bilen med de gamla däcken varför är det då bussningarnas fel enligt Vianor med nya däck !?.Låter ju väldigt långsökt om man inte genom rent slarv lyckats få på dessa fälgar på ett sätt som jag aldrig hört talas om där skivorna och däck / fälgar i sin tur börjat slå fram och tillbaka. ?:-/
Nu kanske jag avslöjar för mycket om min mentala kapacitet, men jag tyckte styrpinnar var lite mesigt så jag har inte satt dit dom. (styrpinnarna har inte setat på alls under min ägo).

Tack roadrunner och marlboroman för försök, förstår hur lätt det måste vara när man själv varken hör, ser eller känner problemet... :D Ska byta knarrstagen vid tillfälle, dom glappar som sagt lite samt var billiga på biltema så måste väl ändå göras. Hittar jag felet/felen så berättar jag här, utifall det finns nyfikna!
Är inte styrpinnarna ersatta med en skruv. Så är chansen stor att bromsskivorna inte sitter som dom ska mot navet :!:
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)